• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
4ος Αγώνας - Ισπανία (Jerez)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Ducati seamless κιβώτιο ταχυτήτων
Για μοτοσυκλέτες παραγωγής!
Τεστ-Μοντέλα 29/11/2020 - 13:42

Η Ducati έχει καταθέσει πατέντα για την προστασία μίας νέας ιδέας που καθιστά την χρήση ενός seamless κιβωτίου ταχυτήτων πιο εφικτή σε μοτοσυκλέτα παραγωγής. Σύμφωνα με τα πρώτα σχέδια το κιβώτιο αυτό είναι εντελώς μηχανικό, τηρώντας τους κανόνες του MotoGP, όπου δεν επιτρέπονται ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου των ταχυτήτων αλλά και η χρήση διπλού συμπλέκτη. Ο λόγος που υπάρχουν οι περιορισμοί αυτοί είναι για να εξελιχθούν καλύτερα όλα τα επιμέρους συστήματα, αλλά και για να ελέγχεται η μοτοσυκλέτα από τον αναβάτη χωρίς ηλεκτρονική υποβοήθηση αλλά και κίνδυνο ηλεκτρικής βλάβης. Με τους περιορισμούς αυτούς, αναγκάστηκαν εφευρέτες και μηχανικοί να βάλουν τα δυνατά τους και να σχεδιάσουν μηχανικά seamless κιβώτια ταχυτήτων με ένα συμπλέκτη, τα οποία είναι τα πιο συμπαγή και ελαφριά που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν. Το κόστος αυτής της κατασκευής είναι πολύ μεγάλο, καθώς σύμφωνα και με σχέδια που βρίσκονται στο διαδίκτυο, κυρίως από το πρώτο seamless που χρησιμοποίησε η Honda, τα εξαρτήματα είναι πολλά, η κατασκευή πολύπλοκη και τα υλικά σίγουρα πρέπει να είναι πολύ ανθεκτικά.

Στις μοτοσυκλέτες παραγωγής το κιβώτιο seamless αποτελεί ένα πολύ ακριβό εξάρτημα και η Ducatiπροσπάθησε να ρίξει το κόστος αυτό. Σύμφωνα με τα δικά της σχέδια το seamless κιβώτιο που έχει κατοχυρωθεί είναι πλέον ένα κιβώτιο με απλοποίηση στον τρόπο αλλαγής των ταχυτήτων. Καθώς δεν χρησιμοποιεί πολύπλοκα πλαϊνά ή εσωτερικά δόντια εμπλοκής της κάθε ταχύτητας, αλλά δύο ρουλεμάν μηχανικά ελεγχόμενου κλειδώματος της φοράς περιστροφής των αξόνων, έχει συνδεσμολογία που επιτρέπει στα γρανάζια των μονών ταχυτήτων 1η, 3η, 5η να περιστρέφονται στον άξονα του ενός ρουλεμάν κλειδώματος και τις ζυγές ταχύτητες 2η, 4η, 6η στο δεύτερο ρουλεμάν κλειδώματος στον δεύτερο άξονα. Οι δύο άξονες βρίσκονται ομόκεντρα ο ένας μέσα στον άλλο. Η διάταξη αυτή είναι παρόμοια με των κιβωτίων διπλού συμπλέκτη μόνο που εδώ υπάρχει ένας συμπλέκτης και δύο ρουλεμάν που κλειδώνουν μηχανικά την περιστροφή τους επάνω στους άξονες. Η όλη κατασκευή έχει ελάχιστα παραπάνω βάρος από τα κιβώτια seamless των μοτοσυκλετών στο MotoGP είναι όμως πιο απλή κατασκευαστικά.

Η λειτουργία του κιβωτίου αυτού είναι να αλλάζει ακριβώς με τον ίδιο τρόπο τις ταχύτητες όπως και στοMotoGP, δηλαδή χωρίς κενό στην παροχή της δύναμης προς τον τροχό αλλά αδιάκοπα και ακαριαία. Στο ανέβασμα ταχυτήτων κυρίως το όφελος είναι πολύ μεγάλο και όταν συμβαίνει η αλλαγή της ταχύτητας για παράδειγμα από 2η σε 3η καθώς οι στροφές του κινητήρα βρίσκονται στο μέγιστο σημείο, ακαριαία το γρανάζι της 3ης το οποίο είναι ήδη συνδεδεμένο με τον άξονα περιστροφής αλλά δεν μεταφέρει ροπή, κλειδώνει την περιστροφή του με το ένα ρουλεμάν κλειδώματος και η ροπή αμέσως μεταφέρεται πλέον στον άξονα ενώ ταυτόχρονα το ρουλεμάν κλειδώματος που αντιστοιχεί στην 2η ταχύτητα ξεκλειδώνει και δεν μεταφέρει άλλο ροπή. Οι στροφές του κινητήρα μειώνονται και όλη η κινητική ενέργεια από τις μάζες των κινούμενων μερών του προστίθενται στη διαθέσιμη ροπή του δίνοντας επιπλέον ώθηση στη μοτοσυκλέτα προς τα εμπρός. Η ώθηση αυτή λόγω της ακαριαίας αλλαγής θα ήταν απότομη αν δεν υπήρχαν ισχυρά ελατήρια στον συμπλέκτη και με μεγάλη διαδρομή. Έτσι τα ελατήρια του συμπλέκτη αναλαμβάνουν να μεταδώσουν αυτή την επιμέρους δύναμη πιο ομαλά στον τροχό και χωρίς απώλειες, με αποτέλεσμα τη μειωμένη πτώση των στροφών του κινητήρα σε κάθε αλλαγή και αυξημένη επιτάχυνση. 

Η χρήση ενός μηχανικού seamless κιβωτίου ταχυτήτων σε μοτοσυκλέτα παραγωγής είναι πλέον πιο κοντά και μένει να περιμένουμε να συμβεί γρήγορα στην πράξη, καθώς μέχρι σήμερα τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα κιβώτια ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη δεν αλλάζουν τόσο ακαριαία τις ταχύτητες και αυτό ήταν το πρόβλημά τους εξ’ αρχής πριν αρκετά χρόνια και μόνο σε ακριβά υπεραυτοκίνητα συναντάμε σήμερα αντίστοιχα ακαριαίες και αποδοτικές αλλαγές ταχυτήτων, ενώ και η σωστή και ελαφριά κατασκευή ενός seamless κιβωτίου είναι αυτή του ενός συμπλέκτη όπως αποδεικνύεται από τον χώρο του MotoGP , αλλά και τον χώρο της F1 όπου τα seamless κιβώτια πρωτοεμφανίστηκαν με ένα συμπλέκτη αλλά έχουν ηλεκτοϋδραυλικό έλεγχο της αλλαγής ταχυτήτων από το τιμόνι.

Επόμενο άρθρο »

BMW F 900 R: Γυμνή πρόκληση

« Προηγούμενο άρθρο

Nέα Honda CMX1100 Rebel 2021

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα