• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
3ος Αγώνας - HΠΑ
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Πώς η Yamaha έφτιαξε την YZR-M1;
Του Mat Oxley, απόδοση: Θάνος Κυλάφης
Νέα 29/04/2021 - 11:37

Από την εισαγωγή των Michelin και των ίδιων ηλεκτρονικών για όλους το 2016, η Yamaha φαίνεται να δυσκολεύεται να αποκτήσει την προηγούμενη ισχύ της. Ό,τι δοκίμασαν οι μηχανικοί της από τότε μέχρι το 2020 δεν έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Η Μ1 έπασχε από μειωμένη επιτάχυνση και γρηγορότερη κατανάλωση των ελαστικών, ενώ και η απόδοσή της βασιζόταν πολύ στις συνθήκες της πίστας. 

 

Η φετινή χρονιά με τρεις νίκες στους τρεις πρώτους αγώνες (κάτι που έχει να συμβεί από το 2010) δείχνει ένα διαφορετικό πρόσωπο. Ο Fabio Quartararo δηλώνει ευτυχής που η μοτοσυκλέτα του 2021 θυμίζει περισσότερο αυτήν του 2019. “Πέρυσι η μοτοσυκλέτα δεν σου έδινε “αίσθηση” όταν έμπαινες στην στροφή και δεν ήξερες αν θα πέσεις ή όχι και έβγαινες εκτός γραμμής. Φέτος μπορώ να νιώσω το όριο και όταν θέλω να στρίψω η μοτοσυκλέτα στρίβει. Αλλά η μοτοσυκλέτα φέτος είναι πολύ πιο απαιτητική από αυτήν του 2019, πρέπει να πιέσεις περισσότερο για να πετύχεις τους χρόνους και το ρυθμό που θες, αλλά νιώθω καλά πάνω της”. 

 

Οπότε τι είναι αυτό που άλλαξε η Yamaha; Το στήσιμο της μοτοσυκλέτας του 2020 ήταν διαφορετικό από αυτό του 2019, κάτι το οποίο άλλαξε ριζικά τη γενικότερη ισορροπία της μοτοσυκλέτας όπως και την ακαμψία του πλαισίου και τη γεωμετρία του. Ίσως η Yamaha ανακατασκεύασε το πλαίσιο του 2019 για το 2021. Οι τρεις “εργοστασιακοί” αναβάτες χρησιμοποιούν τους κινητήρες του 2020 και όχι του 2019 (κάτι που ήταν στην ευχέρεια της να το κάνει), το οποίο δείχνει ότι η Yamaha έχει κάνει μάλλον αλλαγές σε μικρές λεπτομέρειες. 

 

Η Ιαπωνική εταιρία έμεινε πίσω μετά την εισαγωγή των προδιαγραφών των ηλεκτρονικών ,καθώς δεν προσέλαβε ειδικούς από την Magneti Marelli, όπως οι περισσότερες άλλες εταιρίες, αλλά προσπάθησε να λύσει τα θέματα μόνη της. Στα τέλη του 2019, μετά από χρόνια δυσκολιών, η Yamaha αποφάσισε να προσλάβει τεχνικούς της Magneti Marelli και της Ducati, που έχουν δουλέψει χρόνια με την Magneti Marelli. Επίσης, ίσως η Yamaha χρησιμοποιεί τις γνώσεις που έλαβε από τους νέους οδηγούς της μέσα στο 2020, καθώς τα ηλεκτρονικά δουλεύουν σίγουρα καλύτερα φέτος.

 

Κατά τα τελευταία χρόνια οι Μ1 αντιμετώπιζαν προβλήματα με υπερθέρμανση ελαστικών, ειδικά σε πίστες με συνεχόμενες δεξιές ή αριστερές στροφές όπου το ελαστικό δεν προλάβαινε να κρυώσει. Αυτό επέφερε μεγαλύτερη φθορά του ελαστικού που προκαλούσε μειωμένη πρόσφυση και έκανε τις M1 να μην μπορούν να αποδώσουν προς το τέλος του αγώνα.

 

Φέτος, μέχρι στιγμής φαίνεται να μην υπάρχει αυτό το πρόβλημα. Άλλαξε η Yamaha τους χάρτες της για την κατανομή της ροπής και τον έλεγχο της πρόσφυσης; Οι περισσότερες ομάδες χρησιμοποιούν κοινές τεχνικές, με μέγιστη ροπή στην αρχή του αγώνα (όπου το πίσω ελαστικό είναι καινούριο) και μέγιστο έλεγχο πρόσφυσης ώστε να διατηρήσουν το ελαστικό. Όσο προχωράει ο αγώνας, οι αναβάτες στρέφονται σε πιο ήπια χρήση ροπής και πολλοί από αυτούς χρησιμοποιούν μικρότερο έλεγχο πρόσφυσης. 

 

Οι αποδόσεις και οι δηλώσεις των Quartararo και Viñales φέτος, δείχνουν ότι η Yamaha έχει αλλάξει τον τρόπο που χρησιμοποιούν τους χάρτες κατανομής ροπής και έλεγχου πρόσφυσης. Στο παρελθόν φαινόταν ότι οι οδηγοί της Yamaha ξεκινούσαν τον αγώνα με λιγότερο έλεγχο πρόσφυσης και στη συνέχει γυρνούσαν σε πιο αδύναμη κατανομή ροπής και δυνατότερο έλεγχο πρόσφυσης όσο αυτή μειωνόταν. Αυτό έφερνε το πρόβλημα της μειωμένης επιτάχυνσης, καθώς παρά τη λιγότερη ροπή, υπήρχε αρκετή ώστε ο πίσω τροχός να σπινάρει και ο έλεγχος πρόσφυσης επενέβαινε για να μειώσει το σπινάρισμα, με αποτέλεσμα όλο και λιγότερη ροπή να φτάνει στον πίσω τροχό.

 

Στον πρώτο αγώνα του Qatar, ο Viñales βασιζόταν λιγότερο στον έλεγχο πρόσφυσης για να διατηρήσει το ελαστικό του και περισσότερο στο δεξί του χέρι για να έχει όσο ταχύτερες εξόδους γίνεται χωρίς να καταστρέφει το πίσω ελαστικό. Το ίδιο ισχύει και στον δεύτερο αγώνα του Qatar και στον αγώνα της Πορτογαλίας για τον Quartararo. Στην εποχή των περιορισμένων ηλεκτρονικών, το μυστικό για γρήγορους γύρους είναι το δεξί χέρι του αναβάτη και όχι τόσο τα ηλεκτρονικά. Αυτός είναι και ένας λόγος που ο Marquez ήταν απόλυτος κυρίαρχος μέχρι τον τραυματισμό του. Βασιζόταν περισσότερο στις δυνατότητές του και λιγότερο στα ηλεκτρονικά.

 

Όλα αυτά μας φέρνουν στο τελευταίο ερώτημα. Είναι ο Quartararo και η Yamaha ικανοί να συνεχίσουν να κερδίζουν και στις επόμενες πίστες, ειδικά με την επιστροφή του Marquez, και είναι ο Viñales ικανός να βρει σταθερότητα στην απόδοσή του;

Θα επιβεβαιώσουν στην Χερέθ τη βελτίωση;
Θα επιβεβαιώσουν στην Χερέθ τη βελτίωση;

Επόμενο άρθρο »

Aramco - VR|46 στο MotoGP για το 2022 - 2026!!!

« Προηγούμενο άρθρο

Brembo: Οι γύροι 2-8 πιο απαιτητικοί στα φρένα

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα