O Shunji Tanaka ίσως το Φεβρουάριο του 1989 να μην είχε φανταστεί ότι το σπορ διθέσιο ΜΧ-5 ή Miata όπως έγινε ευρύτερα γνωστό, που μόλις είχε σχεδιάσει, θα ξεπέρναγε το 2016 το ένα εκατομμύριο πωλήσεις και ότι θα γινόταν το πιο εμπορικό σπορ αυτοκίνητο του κόσμου. Τότε ο Ιάπωνας σχεδιαστής είχε στο νου του ότι το Miata ήταν μια "Swinging Time Machine", ένα σύμβολο ελευθερίας που θα έδινε μια “ανοιχτή στον ουρανό” εμπειρία που θα έφερνε τον οδηγό του πιο κοντά στη φύση. Μπορεί το αρχικό σχέδιο που είχε έρθει από στούντιο σχεδιασμού της Καλιφόρνια, να μην του άρεσε, αλλά αμέσως οι επεμβάσεις του το έκαναν ένα θελκτικό ανοιχτό διθέσιο, με την ελαφριά αίσθηση οπτική και ουσιαστική που έδειχνε το Ιαπωνικό πνεύμα. Ο Tanaka σχεδίασε αργότερα και αρκετές Kawasaki, όπως την ZX-10R για παράδειγμα και έφυγε πριν λίγες ημέρες στα 75 του, έχοντας προλάβει να δει και την 4η γενιά του ΜΧ-5, αλλά και το μοντέλο για τα 100 χρόνια της Mazda το 100years edition, το οποίο έχουμε στα χέρια μας αυτές τις ημέρες.
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του πρώτου Miata ήταν η - εμπνευσμένη από τις Ιαπωνικές μάσκες “Noh” - ικανότητα να αλλάζει εκφράσεις, ανάλογα με την γωνία από την οποία το κοιτάς. Αυτό το χαρακτηριστικό παραμένει και στο επετειακό μοντέλο με το χρώμα πέρλας και την μπορντό οροφή, που περήφανα φέρει το σήμα των 100 χρόνων της εταιρίας στις ζάντες, στον προφυλακτήρα, στα πατάκια, στα καθίσματα, αλλά και στο κλειδί.
Ας απολαύσουμε λοιπόν αυτό το μικρότερο από 4μ. σε μήκος διθέσιο, των 996 κιλών, με τον κινητήρα των 1.5 λίτρων που αποδίδει 132 ίππους και φυσικά μεταφέρει την κίνηση στον πίσω άξονα, μέσα από ένα 6τάχυτο κιβώτιο.
Φωτογραφίες στις Αλυκές Πύδνας Κίτρους Πιερίας από τον Νεκτάριο Διατσίδη