• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
4ος Αγώνας - Ισπανία (Jerez)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Οι διαφαινόμενες μάχες των MotoGP
Του Mat Oxley
Νέα 24/07/2022 - 13:27

Αν είστε απογοητευμένοι για την τωρινή έλλειψη μαχών στα MotoGP, μην αγχώνεστε, υπάρχουν μάχες που έρχονται. Απλώς δεν θα τις δείτε. 

 

Αν είστε αρκετά τυχεροί ώστε να τριγυρίζετε το paddock των MotoGP, πίνοντας καφέ, θα παρατηρήσετε ότι η συζήτηση δεν είναι όπως παλιά.

Τα τελευταία χρόνια οι άνθρωποι των MotoGP ήταν δικαιολογημένα αυτάρεσκοι με το πρωτάθλημα. Είχε γίνει το καλύτερο πρωτάθλημα μηχανοκίνητου αθλητισμού στη γη –χωρίς αμφιβολία γι’ αυτό– που επαινούνταν ακόμη και από εκείνους στη Formula 1 που είχαν το θάρρος να το παραδεχτούν.

Ξέραμε ότι η Formula 1 είχε όλα τα χρήματα και όλους τους διάσημους, αλλά δεν μας ένοιαζε γιατί είχαμε τους καλύτερους αγώνες και αυτό είναι το μόνο που έχει σημασία, αρκεί να ενδιαφέρεστε πραγματικά για τον αγώνα, και όχι για να σας δουν με τα νέα ​​Ralph Lauren παπούτσια σας, φορώντας ένα ρολόι χειρός στο μέγεθος μιας ρακέτας του τένις.

Τώρα δεν είμαστε τόσο σίγουροι. Οι μάχες που απολάμβαναν οι οπαδοί των MotoGP για τόσο καιρό σπάνια συμβαίνουν τώρα, ενώ η F1 έχει βρει μια νέα πνοή, χάρη στο αναζωογονητικό αποτέλεσμα της υπέροχης σειράς ντοκιμαντέρ Drive to Survive.

Τον τελευταίο χρόνο περίπου τα MotoGP έχασαν τα τρία μεγαλύτερα ατού τους: τον Valentino Rossi, τον Marc Márquez (προς το παρόν) και, το πιο σημαντικό, τους καλούς αγώνες. Η Dorna δεν μπορεί να κάνει τίποτα για τον Rossi ή τον Márquez, αλλά μπορεί να είναι σε θέση να κάνει κάτι για τους αγώνες.

Αυτή είναι η μάχη που έρχεται.

Τα MotoGP είναι ακόμα πολύ κοντά από άποψη ανταγωνισμού, αλλά υπάρχουν λιγότερες προσπεράσεις και λιγότερες μάχες, για διάφορους λόγους. Πρώτον, επειδή το μπροστινό ελαστικό των MotoGP έχει φτάσει στο όριο λόγω της αυξημένης απόδοσης των μοτοσυκλετών: περισσότερη ισχύς (που δημιουργεί περισσότερη θερμότητα), περισσότερη ταχύτητα, μεγαλύτερα φρένα, συν πρόσθετα όπως αεροδυναμικά βοηθήματα και συσκευές holeshot. Όλοι αυτοί οι παράγοντες αυξάνουν το φορτίο στο μπροστινό ελαστικό, αυξάνοντας τη θερμοκρασία και την πίεση, γι' αυτό οι αναβάτες δυσκολεύονται να προσπεράσουν ο ένας τον άλλον.

Το φετινό grid των MotoGP. Του χρόνου θα υπάρχουν 2 λιγότερες μοτοσυκλέτες και περισσότερες από το ένα τρίτο θα είναι Ducati. 

Ένας μηχανικός μου είπε ότι είναι «εφιάλτης» να διατηρείς το μπροστινό ελαστικό σε καλό εύρος θερμοκρασίας/πίεσης: πολύ χαμηλά και είσαι εκτός κανονισμών (από το επόμενο έτος, ούτως ή άλλως), πολύ ψηλά και δεν έχεις πρόσφυση.

Επίσης, οι αναβάτες δεν μπορούν πλέον να κάνουν slipstream ο ένας στον άλλον – ένα ζωτικό μέρος της διαδικασίας προσπέρασης – επειδή το μπροστινό ελαστικό τους θα υπερθερμανθεί αν παραμείνουν πολύ κοντά στην μοτοσυκλέτα μπροστα. 


Μέχρι στιγμής φέτος δεν έχει υπάρξει ούτε ένα προσπέρασμα στον τελευταίο γύρο για τη νίκη, παρόλο που πέντε αγώνες έχουν κερδηθεί με λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο διαφορά (Losail: 0,3 δευτερόλεπτα, Termas: 0,8 δευτερόλεπτα, Jerez: 0,3 δευτερόλεπτα, Mugello: 0,6 δευτερόλεπτα και Assen: 0,4 δευτερόλεπτα). Αυτό λέει την ιστορία των MotoGP στην τρέχουσα κατάστασή τους – μπορείς να πλησιάσεις τον αναβάτη μπροστά, αλλά είναι σχεδόν αδύνατο να τον προσπεράσεις, εκτός και αν είσαι πολύ πιο γρήγορος.

Αν τα στελέχη της Dorna θέλουν να διατηρήσουν τα χρήματα, πρέπει να κάνουν κάτι για αυτήν την κατάσταση, γιατί οι οπαδοί θέλουν μάχες, όχι πομπές.

Και γνωρίζουν τους κινδύνους των λιγότερο από συναρπαστικών αγώνων.

"Είναι μια ανησυχία για εμάς και αργά ή γρήγορα θα κάνουμε μια πρόταση στους κατασκευαστές", λέει ο διευθυντής τεχνολογίας της Dorna, Corrado Cecchinelli. "Η αεροδυναμική της μοτοσυκλέτας δεν είναι το μέλημά μας, αλλά το να έχουμε πολλούς ανθρώπους χαρούμενους βλέποντας τον αγώνα και να είναι ευχαριστημένοι με το σόου είναι μέλημά μας".

Πολλοί αναβάτες, μηχανικοί και εργοστάσια πιστεύουν ότι τα MotoGP θα μπορούσαν να βοηθήσουν με κάποιο τρόπο για να διορθώσει το πρόβλημα απαγορεύοντας τα shapeshifters (γνωστά και ως συσκευές ride height) και τουλάχιστον μειώνοντας τα αεροδυναμικά βοηθήματα. 

Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι μόνο η Aprilia και η Ducati επιθυμούν να διατηρήσουν τα αεροδυναμικά μέρη στο σημερινό επίπεδο. Δεν αποτελεί έκπληξη καθώς τα δύο ιταλικά εργοστάσια έχουν δημιουργήσει μακράν τα καλύτερα αεροδυναμικά πακέτα. Όσο για τα shapeshifters, όλοι εκτός από τη Ducati θα προτιμούσαν να φύγουν.

Τα πέντε εργοστάσια με τα οποία η Dorna θα συζητήσει τυχόν αλλαγές κανόνων: Alberto Puig (Honda), Francesco Guidotti (KTM), Paolo Bonora (Aprilia), Massimo Meregalli (Yamaha) και Paolo Ciabatti (Ducati).


Και πάλι, δεν αποτελεί έκπληξη εδώ, γιατί και οι δύο αυτές τεχνολογίες πρωτοεξελίχθηκαν από τη Ducati, η οποία μόνο συγχαρητήρια αξίζει για τις καινοτομίες της. Η δουλειά ενός μηχανικού αγώνων είναι να κάνει τη μοτοσυκλέτα πιο γρήγορη γύρω από την πίστα, τόσο απλό. Και η Ducati το έκανε αυτό με εκπληκτική δημιουργικότητα και έξυπνη μηχανική, μετατρέποντας την Desmosedici της σε μια πολύ εύκολη στην οδήγηση μοτοσυκλέτα, η οποία ως αποτέλεσμα κέρδισε τα δύο τελευταία πρωταθλήματα κατασκευαστών.

Ο εργοστασιακός αναβάτης, Jack Miller, το συνόψισε όμορφα τον περασμένο μήνα στο Sachsenring.

"Η φετινή μοτοσυκλέτα λειτουργεί πολύ καλά, ειδικά στον πρώτο τομέα", είπε ο Αυστραλός, ο οποίος τερμάτισε το Γερμανικό Grand Prix στην τρίτη θέση. "Θυμάμαι πριν από μερικά χρόνια να κατεβαίναμε με τη Ducati στο λόφο προς τη στροφή 3 και ήταν σαν να προσπαθούσα να στρίψω ένα λεωφορείο του Λονδίνου. Τώρα μοιάζει περισσότερο με Mini Cooper, οπότε είναι καλό".

Άρα, θα ήταν δίκαιο η Dorna να τιμωρήσει τους μηχανικούς της Ducati για τη δημιουργικότητά τους απαγορεύοντας τις δημιουργίες τους; Και μπορεί η Dorna να το κάνει αυτό;

Λοιπόν, η Dorna έχει ήδη πάρει την κατάσταση στα χέρια της. Συνήθως, η MSMA (η ένωση κατασκευαστών) πρέπει να επικυρώσει όλους τους τεχνικούς κανονισμούς, αλλά νωρίτερα φέτος η Dorna απαγόρευσε μονομερώς τις μπροστινές συσκευές ρύθμισης ύψους (που εισήγαγε η Ducati για το πρωτάθλημα του 2023), από το τέλος αυτής της σεζόν. Η Ducati παραπονέθηκε έντονα, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

Λοιπόν, θεωρητικά η Dorna είναι τώρα ελεύθερη να επαναλάβει τη διαδικασία και να μειώσει μονομερώς τα αεροδυναμικά πακέτα και να απαγορεύσει τις πίσω συσκευές ρύμισης ύψους;

Ναι, ειδικά από τη στιγμή που η Dorna μπορούσε να παίξει το χαρτί της ασφάλειας. Στους πρόσφατους αγώνες υπήρξαν πολλά ατυχήματα και περιστατικά που προκλήθηκαν από αναβάτες που προσπάθησαν να φρενάρουν ενώ βρίσκονταν στο κενό που δημιουργήθηκε από μοτοσυκλέτες που έχουν πολύ αρνητική άνωση λόγω των αεροδυναμικών τους πακέτων. Και οι δυσλειτουργίες των συσκευών ρύθμισης ύψους έχουν γίνει η πιο κοινή αιτία τεχνικών DNF, καθώς ο Maverick Viñales της Aprilia σχεδόν έχασε τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας όταν η συσκευή ρύθμισης ύψους έμεινε κλειδωμένη κατά τη διάρκεια του γερμανικού GP (Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι είναι οι άλλοι κατασκευαστές που συνήθως αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις συσκευές ρύθμισης ύψους, όχι η Ducati).

Ο Quartararo στο Sachsenring - η προσέλευση των οπαδών σε κάποια Grand Prix φέτος ήταν εντυπωσιακή. 

Άρα η Dorna θα πρέπει να μπορεί να απαλλαγεί από αυτές τις τεχνολογίες, σωστά;

Μάλλον όχι.

Η Ducati ξόδεψε πολλά χρήματα για να μετατρέψει την Desmosedici από μια μοτοσυκλέτα της πρώτης δεκάδας σε διεκδικητή τίτλου μέσω της αεροδυναμικής και των συσκευών ρύθμισης ύψους, επομένως η εταιρεία δεν θα θέλει να εγκαταλείψει τις με κόπο κερδισμένες επιδόσεις της.

Τι θα συμβεί λοιπόν εάν η Dorna προσπαθήσει να μειώσει ή να απαγορεύσει αυτές τις τεχνολογίες;

Αν ήμουν το μεγάλο αφεντικό στη Ducati, θα υπενθύμιζα αθόρυβα στη Dorna ότι η Suzuki βγαίνει στο τέλος της χρονιάς, η Yamaha μειώνει κατά το ήμισυ την παρουσία της και χωρίς την υποστήριξη της Ducati το grid θα φαίνεται πολύ άδειο το 2023. Την επόμενη χρονιά περισσότερο από το ένα τρίτο του grid – οκτώ μοτοσυκλέτες από τις 22 – πρόκειται να είναι Desmosedici, οπότε θα ζητούσα από τα στελέχη της Dorna να φανταστούν πώς θα ήταν το grid των MotoGP αν η Ducati δεν εμφανιζόταν. Θα τους υπενθύμιζα επίσης την MotoE, της οποίας η Ducati θα γίνει ο μόνος κατασκευαστής την επόμενη σεζόν.

Με άλλα λόγια, η Ducati έχει αυτή τη στιγμή περισσότερη δύναμη στο paddock των MotoGP από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή. Δεν είναι ανόητοι στο Borgo Panigale.

Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν είναι κάτι καινούργιο. Πριν από μια δεκαετία, το αφεντικό της Honda στα MotoGP, Shuhei Nakamoto, απείλησε να εγκαταλείψει τα MotoGP εάν η Dorna εισήγαγε το ίδιο για όλους λογισμικό προδιαγραφών. Σε εκείνη την περίπτωση η Dorna κέρδισε την διαμάχη.

Ο CEO της Dorna, Carmelo Ezpeleta, και οι συνεργάτες του θέλουν να έχουν συναίνεση με τα εργοστάσια, μα τί θα συμβεί αν δεν το πετύχουν;

Απλώς έτσι λειτουργούν οι αγώνες και έτσι λειτουργούσαν πάντα. Οι αγώνες δεν λαμβάνουν χώρα μόνο στην πίστα, στα pits και σε αίθουσες dyno, αλλά σε αίθουσες συνεδριάσεων, συναντήσεις στα paddock και μέσω τηλεφωνικών συνομιλιών. Η πολιτική ισχύς και η εταιρική ισχύς είναι εξίσου σημαντικές με την ιπποδύναμη και αξιοποιούνται.


"Προφανώς οτιδήποτε κάνουμε θέλουμε να το κάνουμε με τη συναίνεση των κατασκευαστών, θέλουμε να συνεργαστούμε μαζί τους", προσθέτει ο Cecchinelli. "Αλλά δεν είναι εύκολο. Αν ακούτε τους ανθρώπους υπέρ των αεροδυναμικών πακέτων λένε ότι θα ήταν λάθος να πάμε προς τα πίσω, γιατί η αρνητική άνωση κάνει τις μοτοσυκλέτες πιο σταθερές στα φρένα και στις γρήγορες στροφές, οπότε συνολικά οι μοτοσυκλέτες είναι πιο σταθερές".

"Από την άλλη πλευρά, ακούμε ανησυχίες από ορισμένους αναβάτες σχετικά με το ότι όταν πλησιάζουν πολύ τον προπορευόμενο αναβάτη, μπαίνουν στο κενό αέρα, έτσι έχουν απρόβλεπτο φρενάρισμα και άλλα ενοχλητικά αποτελέσματα".

"Το πρόβλημα είναι ότι όταν μπαίνεις σε αυτού του είδους τις συζητήσεις (με τους κατασκευαστές), δεν μιλάς με ανθρώπους που προσεγγίζουν τα θέματα με πνευματική ειλικρίνεια. Προσεγγίζουν προβλήματα ως εξής: Εντάξει, πώς μπορούμε να αλλάξουμε τους κανόνες ώστε να διατηρήσω όλα τα δυνατά μου σημεία και να βάλω κάποια νέα όρια εκεί που δεν είμαι ο καλύτερος;".

Πού αφήνει αυτό τα MotoGP και την (σχετική) έλλειψη ενθουσιασμού τους; Δεν έχω ιδέα. Όμως τους επόμενους μήνες θα υπάρξουν συναντήσεις μεταξύ της Dorna, των κατασκευαστών και άλλων ενδιαφερόμενων μερών. Υποψιάζομαι ότι οι συζητήσεις θα είναι ενδιαφέρουσες, τουλάχιστον, ίσως και συναρπαστικές. Μήπως λοιπόν η Dorna θα έπρεπε να τις μεταδίδει ζωντανά;

Επόμενο άρθρο »

Stefan Bradl: Η εξέλιξη είναι πιο αργή στην Honda

« Προηγούμενο άρθρο

World Ducati Week: Lenovo Race of Champions

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα