• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
3ος Αγώνας - HΠΑ
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
7 Παγκόσμιοι Πρωταθλητές ανακρίνουν τον MARQUEZ!
«Πώς στο καλό καταφέρνεις αυτό που κάνεις;»
Νέα 04/03/2015 - 15:15

Rossi, Doohan, Rainey, Roberts, Spencer, Agostini και Surtees (45 Πρωταθλήματα μαζί) μιλούν για τον Marquez και στο τέλος του κάνουν από μία ερώτηση: «πώς στο καλό καταφέρνεις αυτό που κάνεις;»

 

Κείμενο: Mat Oxley

Μετάφραση: Άκης Τεμπερίδης

 

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό MOTOGP WORLD τεύχος 55 (Σεπτέμβριος 2014)

 

Υπάρχει καλύτερος τρόπος να μάθεις από τον εκπληκτικό Marc Marquez πώς κάνει αυτά που κάνει από το να βάλεις μία παρέα από πρώην Παγκόσμιους Πρωταθλητές να του πάρουν συνέντευξη; Αυτό ακριβώς κάναμε λοιπόν. Πείσαμε τον Valentino Rossi, τον Wayne Rainey, τον Giacomo agostini, τον John Surtees, τον Mick Doohan, τον Freddie Spencer και τον βασιλιά Kenny Roberts να κάνουν από μία ερώτηση στον Marquez, εκείνη που ενδιαφέρει στον καθένα περισσότερο. Ο Marquez χάρηκε πολύ όταν του δώσαμε τη λίστα με τα ονόματα των Πρωταθλητών, οι οποίοι στο σύνολό τους έχουν κερδίσει 45 παγκόσμιους τίτλους και 395 νίκες στα GP! «Δεν είναι κακό το επίπεδο, χα χα χα» είπε γελώντας δυνατά ενώ συνέχισε να είναι γελαστός καθ' όλη τη διάρκεια της συνέντευξης.

 

 

Valentino Rossi 9 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής 125, 250, 500cc, MotoGP

Καθότι είναι ο μόνος από τους ζωντανούς θρύλους που είναι και αντίπαλος του Marquez ήταν ο πιο ενθουσιώδης από όλους να μάθει μερικά από τα μυστικά τεχνικής οδήγησης του τωρινού βασιλιά των MotoGP.

«Αυτό που θα ήθελα να ξέρω περισσότερο είναι πώς καταφέρνει να φρενάρει τόσο βαθιά και να διατηρεί τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας! Πέρυσι ήταν πιο επιθετικός, πιο αμείλικτος στα φρένα, αλλά φέτος έχει τελειοποιηθεί: φρενάρει πιο αργά αλλά αποσταθεροποιώντας λιγότερο τη μοτοσυκλέτα. Έχει δουλέψει πολύ σ’ αυτό: έχει αλλάξει στ’ αλήθεια το στιλ φρεναρίσματος, γι’ αυτό παρακαλώ θα μπορούσε να μου το εξηγήσει;»

 

Marquez: «Πέρυσι ήταν δύσκολο να βρω το όριο του μπροστινού ελαστικού της Bridgestone αλλά φέτος, με το νέο πλαίσιο και τις νέες ρυθμίσεις μπορούμε να φρενάρουμε πιο αργά και να διατηρούμε το μπροστινό ελαστικό πιεσμένο στο τελευταίο μέρος του φρεναρίσματος ενώ η μοτοσυκλέτα γέρνει ήδη στη στροφή. Το μπροστινό ελαστικό κουνάει συνέχεια αλλά αυτό μου αρέσει γιατί το κούνημα με βοηθά να αισθάνομαι το όριο. Φέτος η μοτοσυκλέτα είναι πολύ καλύτερη στις ανωμαλίες της πίστας και αυτό μου εμπνέει εμπιστοσύνη. Επίσης, φέτος είμαι πιο μαλακός με τα φρένα, κάτι που διευκολύνει τα πράγματα, ενώ έχω και καλύτερη φυσική κατάσταση, οπότε μπορώ να κάθομαι πιο πίσω στη μοτοσυκλέτα»

 

 

Wayne Rainey 3 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής 500cc

Ο Rainey προερχόταν από αγώνες dirt track, όπου οι αναβάτες  διώχνουν το πίσω μέρος προς τα έξω στην είσοδο της στροφής και αυτό ακριβώς είναι που τον ενδιαφέρει στο στιλ του Marquez.

«Αυτό που περισσότερο μου κινεί την περιέργεια είναι ο τρόπος που βάζει τη μοτοσυκλέτα στη στροφή. Κανονικά, στη φάση που ρίχνεις τη μοτοσυκλέτα στη στροφή είναι που ρυθμίζεις την ταχύτητά σου και εκεί ακριβώς είναι που χάνεις το μπροστινό ευκολότερα. Ανεξάρτητα αν πρόκειται για γρήγορη, μεσαία ή κλειστή στροφή, ο Marc ρίχνει τη μοτοσυκλέτα και μπαίνει με περισσότερα από όλους τους άλλους. Ο κόσμος νομίζει ότι απλά γλιστράει τη μοτοσυκλέτα στην είσοδο αλλά σ' εμένα φαίνεται σα να τη ρίχνει με τρόπο που να μην φορτίζει τον μπροστινό τροχό στη φάση ακριβώς που ο τροχός είναι ήδη φορτισμένος. Έτσι, δεν μειώνει απλά ταχύτητα με τον πίσω τροχό αλλά τον κάνει να γλιστρήσει προς τα έξω αφαιρώντας πίεση από τον μπροστινό, επειδή είναι τόσο γρήγορος σ’ εκείνο το σημείο που πολύ εύκολα θα μπορούσε να το χάσει (το μπροστινό). Αυτό που κέντρισε την προσοχή μου ήταν στη Βαρκελώνη, στη δεξιά στροφή 9, που οδηγεί στην πίσω ευθεία. Στον τελευταίο γύρο μπήκε εκεί πολύ γρήγορα, όντας ο μοναδικός αναβάτης που έριξε τη μηχανή σ’ εκείνο το σημείο, κάτι πολύ δύσκολο να κάνεις επειδή πρόκειται για γρήγορη στροφή και ανηφορική. Όμως αυτός γνώριζε ότι εκεί έπρεπε να βγει πολύ καλά γιατί δεν μπορούσε να αφήσει τους άλλους να βγουν καλύτερα και να τον περάσουν στα φρένα της επόμενης αριστερής. Οπότε η ερώτησή μου είναι η εξής: βασίζεται στο πίσω ελαστικό μέσα στη στροφή ώστε να ελέγχει τι κάνει το μπροστινό, εκτός από το να ελέγχει μόνο τι κάνει το πίσω;

 

Marquez: «Αυτό το στιλ προέρχεται από τη Moto2 γιατί όταν έτρεχα στη Moto2 είχαμε πολύ chattering (ταλαντώσεις) από το μπροστινό. Επίσης ήταν πολύ σημαντικό το πώς έμπαινες στη στροφή με την Suter: αν έμπαινες με τα φρένα ήταν εύκολο να πέσεις κι έτσι άρχισα να γλιστράω το πίσω για να ελαφρώνω τον μπροστινό τροχό. Αυτό με βοήθησε πολύ στη Moto2, οπότε όταν ήρθα στα MotoGP διατήρησα το ίδιο στιλ. Αλλά στα MotoGP είναι πιο δύσκολο γιατί με τα Bridgestone δεν είναι πάντα αυτός ο καλύτερος τρόπος να είσαι ταχύτερος. Γλιστράω λοιπόν τον πίσω τροχό με αυτόν τον τρόπο μόνο σε μερικές στροφές, ιδίως σε σημεία όπου φρενάρεις δυνατά και σε κάποιες στροφές στο Brno, επειδή εκεί μπαίνεις πιέζοντας πολύ το μπροστινό. Εκεί είναι που γλιστράω λιγάκι τον πίσω. Θυμάμαι ακριβώς τη στιγμή στον τελευταίο γύρο στο Montmelo (Βαρκελώνη). Όλο το Σαββατοκύριακο είχα πολλά προβλήματα με το μπροστινό στη συγκεκριμένη στροφή γιατί έχει πολλές ανωμαλίες και αισθανόμουν έντονο κούνημα της μοτοσυκλέτας. Στον τελευταίο γύρο είπα, εντάξει, θα φρενάρω πολύ αργά, θα επιβραδύνω τη μοτοσυκλέτα και θα ετοιμάσω την έξοδο. Έτσι, φρενάρισα πολύ-πολύ αργά, όμως ήξερα ότι χρειαζόμουν να εκμεταλλευτώ τον πίσω τροχό για να επιβραδύνω τη μοτοσυκλέτα γιατί η στροφή έχει ανωμαλίες. Έτσι γλιστρούσα πολύ, σταμάτησα τη μοτοσυκλέτα και ετοίμασα την έξοδο. Οπωσδήποτε με αυτόν τον τρόπο παίρνεις περισσότερα ρίσκα αλλά εκείνη τη φορά όλα λειτούργησαν στην εντέλεια!» «Το να ντριφτάρω τον πίσω τροχό ήταν πιο εύκολο στην Moto2 γιατί το πλαίσιο και τα ελαστικά είναι πιο μαλακά, οπότε μπορείς να ντριφτάρεις, να αφήσεις τα φρένα και να τοποθετήσεις τη μοτοσυκλέτα. Στα MotoGP είναι πιο δύσκολο γιατί εκεί μπορείς να πιέσεις πολύ σκληρά τα Bridgestone για να στρίψεις τη μοτοσυκλέτα. Κάποιες φορές αφήνεις τα φρένα, νιώθεις ένα μικρό κούνημα από τον τροχό και είσαι στη γραμμή σου, όμως κάποιες φορές όταν αφήνεις τα φρένα, ανοίγει η γραμμή σου. Επίσης, αν το κάνεις αυτό σε κάθε στροφή θα υπερθερμάνεις το πίσω ελαστικό. Κανονικά πιέζεις το πίσω ελαστικό στην έξοδο αλλά αν το πιέζεις στην είσοδο, μέσα στη στροφή και στην έξοδο τότε το φθείρεις υπερβολικά».

 

Kenny Roberts 3 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής 500 cc

Ο Roberts έφερε επανάσταση στην τεχνική οδήγησης των GP στη δεκαετία του ’70, όπως ακριβώς κάνει τώρα ο Marquez. Ο Καλιφορνέζος θέλει να ξέρει αν ο τελευταίος Παγκόσμιος Πρωταθλητής χρησιμοποιεί πολύ γρήγορη γεωμετρία για να βελτιώσει τους χρόνους του, όπως έκανε και ο ίδιος. «Mου φαίνεται ότι ο Marquez στήνει τη μοτοσυκλέτα του όπως συνήθιζα να το κάνω εγώ, γιατί την ντριφτάρει πολύ, τη ρίχνει κάτω, τη σηκώνει και ανοίγει το γκάζι. Όταν έτρεχα εγώ, οι Ιάπωνες δοκιμαστές της Yamaha δεν μπορούσαν να οδηγήσουν τη μοτοσυκλέτα μου γιατί η κεφαλή του τιμονιού ήταν τόσο κατακόρυφη που η μηχανή αντιδρούσε πολύ γρήγορα και ταλάντωνε στα χέρια τους. Γι’ αυτό δεν χρησιμοποιούσα ένα στάνταρ αμορτισέρ τιμονιού. Δεν μπορούσες καν να στρίψεις τη μοτοσυκλέτα μου στα πιτς με τόσο σκληρό αμορτισέρ τιμονιού που φορούσε! Συνήθως έστηνα ένα ελαφρύ μπροστινό, ώστε στις κλειστές στροφές να υπερστρέφει (ντριφτάρει) η μοτοσυκλέτα και στις γρήγορες να υποστρέφει. Μου φαίνεται ότι κι αυτός κάνει το ίδιο: την πιέζει στη στροφή και αν αισθανθεί ότι γλιστράει, απλά δίνει μια γερή γκαζιά». Όταν έτρεχα, το μπροστινό ελάφρωνε στις γρήγορες στροφές, οπότε η μοτοσυκλέτα υπέστρεφε και άρχιζε να πιέζει το μπροστινό. Έτσι, έπρεπε να ανοίξω γκάζι επειδή όταν το πίσω μέρος ντριφτάρει, απορροφά βάρος από το μπροστινό. Το μαθαίνεις αυτό στα dirt tracks: όταν ο πίσω τροχός γλιστράει, δεν μπορείς να πιέσεις το μπροστινό. «Οπότε η ερώτησή μου είναι: όταν στήνεις τη μοτοσυκλέτα, αυτό αναζητάς; Μπορεί να κουνάει και να ταλαντώνει το τιμόνι πολύ αλλά έτσι θα πηγαίνεις ταχύτερα…»

 

Marquez: «Κανονικά, δεν μου αρέσει η μοτοσυκλέτα να έχει πολύ απότομο μπροστινό, δεν ξέρω γιατί, αλλά μ’ αυτόν τον τρόπο δεν το εμπιστεύομαι ιδιαίτερα. Σίγουρα η μοτοσυκλέτα στρίβει λίγο ταχύτερα, όμως ποτέ δεν έχω πολύ απότομη γωνία τιμονιού. Συνήθως εξαρτάται από την πίστα. Το Mugello είναι μια ιδιαίτερη πίστα επειδή χρειάζεσαι τη μοτοσυκλέτα να λειτουργεί σωστά σε όλες τις αλλαγές κατεύθυνσης. Έτσι, σηκώνουμε το πίσω μέρος από το μοχλικό του ψαλιδιού και χαμηλώνουμε το πιρούνι. Αν χρειάζεσαι μία ευέλικτη μοτοσυκλέτα χάνεις λίγη σταθερότητα, οπότε στην ευθεία είναι πιο δύσκολη σωματικά αλλά δεν χάνεις χρόνο, οπότε προτιμώ να δουλεύω λίγο παραπάνω στη μοτοσυκλέτα και να μην χάνω. Αν το τιμόνι τρέμει, πιέζω κάτω με τα πόδια μου. Όταν το κάνεις αυτό, το μπροστινό κουνιέται αλλά τουλάχιστον το πίσω μέρος είναι σταθερό. Σε γρήγορες στροφές μου αρέσει να στρίβω τη μοτοσυκλέτα με τον πίσω τροχό, ντριφτάροντας. Αλλά πριν από αυτό χρειάζεται να πιέσεις το μπροστινό και αυτό είναι το πιο κρίσιμο σημείο στη στροφή. Θέλω να προσπεράσω αυτό το σημείο όσο πιο γρήγορα γίνεται και να ολοκληρώσω τη στροφή με τον πίσω τροχό. Χρειάζεται να πιέσεις τον μπροστινό τροχό για μικρότερο διάστημα και μετά να ανοίξεις γκάζι».

 

 

Freddie Spencer 3 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής 250cc, 500cc

Ο Spencer είχε απίστευτο ταλέντο, όπως ακριβώς και ο Marquez. Αυτό που γοητεύει τον πρώην πρωταθλητή είναι το πώς ο Marquez γλιστράει τον μπροστινό τροχό στην κορυφή της στροφής για να βοηθήσει τη μοτοσυκλέτα να στρίψει. Τίποτα στον κόσμο δεν είναι πιο δύσκολο από αυτό! «Αυτό που θα ήθελα να μάθω είναι ποιο θεωρεί ο ίδιος πιο δυνατό του σημείο; Για παράδειγμα, πώς βοηθά ο τρόπος με τον οποίο μπαίνει στη στροφή να τοποθετήσει καλύτερα τη μοτοσυκλέτα για ναεπιταχύνει; Επειδή γνωρίζω ότι αυτό είναι κάτι παραπάνω από ικανότητα, είναι η συγκέντρωσή του, το πώς προετοιμάζει μεθοδικά τα πράγματα σε κάθε στροφή. Είναι το πώς γέρνει τη μοτοσυκλέτα μέσα στη στροφή και πόσο γρήγορα το κάνει. Είναι σα να υπερστρέφει και να ξεπερνά την πρόσφυση του μπροστινού ελαστικού, οπότε χρησιμοποιεί την ταχύτητα και την κίνηση του ελαστικού ώστε να περιστρέφει τη μοτοσυκλέτα γύρω από αυτό. Έτσι ακριβώς δούλευα σαν παιδί στην αυλή του σπιτιού κάθε μέρα: γνωρίζοντας ότι το ελαστικό θα γλιστρήσει και μετά χρησιμοποιώντας τα φρένα και την κλίση να περιστρέφω τη μοτοσυκλέτα με άξονα το μπροστινό ελαστικό».

 

Marquez: «Τις περισσότερες φορές, μου αρέσει να αισθάνομαι το μπροστινό ελαστικό να κουνιέται, να αισθάνομαι ότι το ελαστικό γλιστράει λίγο, γιατί έτσι αισθάνομαι το όριο. Αλλά αυτό μπορεί να είναι πολύ δύσκολο με το σκληρό μπροστινό της Bridgestone γιατί είναι πολύ άκαμπτο κι έτσι φρενάρεις και δεν αισθάνεσαι καμία ταλάντωση από κάτω. Όμως όταν περνάς από ανωμαλίες, η ταλάντωση του ελαστικού είναι πολύγρήγορη και άγρια, οπότε είναι δύσκολο να την αισθανθείς όταν πρέπει. Κάποιες φορές γλιστράς πολύ το μπροστινό και νομίζεις ότι θα στρίψεις καλύτερα και τότε βλέπεις ότι δεν μπορείς να σταματήσεις τη μοτοσυκλέτα, οπότε πρέπει να αφήσεις τα φρένα με αποτέλεσμα να χάνεις τη γραμμή σου. Όταν γλιστράς σ’ εκείνο το σημείο και πρέπει να χρησιμοποιήσεις λίγο παραπάνω το μπροστινό φρένο, πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός γιατί τότε μπορείς να σηκωθεί ο πίσω τροχός και τότε θα έρθει πτώση με highsiding στην είσοδο της στροφής!»

 

 

 

John Surtees 7 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής 350cc, 500cc

Την εποχή που έτρεχε ο Surtees με μοτοσυκλέτες, η ανάφλεξη ήταν με ντιστριμπιτέρ, οπότε όλη η ιδέα των ηλεκτρονικών βοηθημάτων του φαίνεται περίεργη. Αναρωτιέται πώς ο Marquez εμπιστεύεται τη ζωή του και τη σωματική του ακεραιότητα σε ένα μικρό μαύρο κουτί.

«Γνωρίζω ότι τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά σήμερα από τότε που καβαλούσα εγώ μοτοσυκλέτα. Αυτό που θα ήθελα να μάθω είναι πώς εμπιστεύεσαι τα ηλεκτρονικά ότι θα κάνουν πάντα αυτό που θέλεις να κάνουν, όταν είσαι σε μέγιστη κλίση και ανοίγεις το γκάζι, επειδή γνωρίζω ότι αυτά δεν κάνουν πάντα αυτό που περιμένεις!»

 

Marquez: «Για μένα η χρήση των ηλεκτρονικών δεν είναι τρόπος για να πας γρήγορα. Σίγουρα βοηθούν στο θέμα ασφάλεια, όμως δεν τα χρησιμοποιώ για να πάω πιο γρήγορα. Ξέρεις μόνο ότι υπάρχουν, όμως όταν φοράς καινούριο πίσω ελαστικό είναι δύσκολο να φτάσεις στο όριο του traction control. Αισθάνεσαι το traction control να κόβει δύναμη όταν είναι φθαρμένο το ελαστικό στους τελευταίους γύρους των αγώνων ή στο βρεγμένο, όπου αισθάνεσαι πολλά κοψίματα του κινητήρα. Επίσης, αισθάνεσαι αυτά τα κοψίματα σε στροφές διαρκείας όπως στο Montmelo, όμως τα κοψίματα μπορούν να αποσταθεροποιήσουν τη μοτοσυκλέτα οπότε είναι καλύτερο να διαχειρίζεσαι την κατάσταση με το γκάζι, ώστε να μην φτάνεις στο σημείο να επενεργεί το traction control. O κόσμος λέει ότι εγώ χρησιμοποιώ λιγότερο το traction control από άλλους αναβάτες αλλά δεν είμαι σίγουρος: οι ρυθμίσεις μου είναι παρόμοιες με εκείνες του Dani».

 

 

 

 

Mick Doohan 5 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής 500cc

Ο Doohan ήταν από τους πρώτους αναβάτες που έβγαζαν το πόδι αλλά έκανε την κίνηση πριν μπει στη στροφή. Θέλει να γνωρίζει γιατί αυτή η κίνηση είναι τόσο διαδεδομένη στα MotoGP.

«Όλο και περισσότεροι αναβάτες βγάζουν το πόδι στα φρένα. Κάποιες φορές μοιάζει σα να το κάνουν απλά για να το κάνουν, οπότε είναι απαραίτητο να ρίχνεις τη μοτοσυκλέτα στη στροφή με το πόδι;»

 

Marquez: «Όταν βγάζω το πόδι η μοτοσυκλέτα δείχνει να σταθεροποιείται ελαφρώς. Το κάνω μόνο με το αριστερό μου πόδι παρότι δεν χρησιμοποιώ πάντα το δεξί μου πόδι για να φρενάρω στην ευθεία. Με το πόδι έξω αισθάνομαι πιο σταθερή τη μοτοσυκλέτα και ελαφρώς καλύτερη στο φρενάρισμα. Δεν ξέρω γιατί, ίσως να είναι η eπιπλέον αεροδυναμική αντίσταση που επιβραδύνει τη μοτοσυκλέτα ενώ ο άνεμος σπρώχνει και το σώμα περισσότερο μέσα στη μοτοσυκλέτα. Νομίζω ότι βοηθά επίσης να μπαίνεις στη στροφή».

 

 

 

Giacomo agostini 15 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής 350cc, 500cc

Ο πιο επιτυχημένος αναβάτης από όλους, ο Ago θέλει να ξέρει αν ο Marquez μπορεί να κάνει αυτό που ο Rossi φαίνεται να μην μπορεί να πετύχει: να του πάρει όλα τα ρεκόρ.

«Νομίζω ότι όλοι οι μεγάλοι πρωταθλητές έχουν κάτι μέσα τους. Είναι δύσκολο να πεις γιατί ένας αναβάτης είναι τόσο γρήγορος. Εγώ λέω ότι ο Marc έχει το χάρισμα είτε από το Θεό είτε από τη μητέρα του. Όταν κάποιοι με ρωτούσαν γιατί ήμουν τόσο γρήγορος, δεν ήξερα τι να απαντήσω. Αν τον ρωτήσεις γιατί πηγαίνει τόσο γρήγορα, δε νομίζω ότι θα ξέρει γιατί. Έχει ένα όριο και αυτό είναι μέσα του. Οπότε έχω μία μόνο ερώτηση: θα σπάσεις το ρεκόρ των 122 νικών μου στα GP;

 

Marquez: «Χα, δεν νομίζω! Ήταν διαφορετικά εκείνες τις εποχές επειδή οι αναβάτες έτρεχαν σε διαφορετικές κατηγορίες, γι’ αυτό και το ρεκόρ του Ago είναι τόσο άπιαστο. Κάποιοι με ρωτούν επίσης αν θα μετακομίσω στους αγώνες αυτοκινήτων. Θα ήθελα να κάνω μία δοκιμή με αυτοκίνητο αλλά να οδηγήσω ολόκληρη τη σεζόν; Όχι, ο κόσμος μου είναι οι μοτοσυκλέτες!»

Επόμενο άρθρο »

Εργασίες στο Misano

« Προηγούμενο άρθρο

SBK: Μερικά πρώτα συμπεράσματα (Μέρος 3)

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα