• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
4ος Αγώνας - Ισπανία (Jerez)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Η απόλυτη Superbike έγινε ακόμα καλύτερη
Οδηγούμε Aprilia RSV4 Factory 1100 στις Σέρρες
Τεστ-Μοντέλα 07/05/2022 - 00:04

Κείμενο: Νεκτάριος Διατσίδης

Συνεργάστηκαν: Δημήτρης Διατσίδης, Κυριάκος Αντωνίου

Φωτογραφία: Χρύσανθος Οικονομίδης

Τι καλύτερο από το να έχεις μια κορυφαία Superbike στην καινούργια άσφαλτο της πίστας των Σερρών, έστω κι αν η πρώτη ημέρα της δοκιμής έγινε Δευτέρα μετά από track day αυτοκινήτων, που άφησαν αρκετή σκόνη στις γραμμές των μοτοσυκλετών, παρά το ότι οι άνθρωποι του Αυτοκινητοδρομίου φρόντισαν για τον καθαρισμό της διαδρομής. Εδώ να πούμε σε παρένθεση ότι όσο καθαρή να είναι η πίστα, αν δεν υπάρχει γόμα από άλλες μοτοσυκλέτες τις προηγούμενες ημέρες, η πρόσφυση δεν μπορεί να είναι η καλύτερη δυνατή. Επίσης να πούμε ότι τα πράγματά στην περίπτωσή μας δυσκόλεψαν ως προς την πρόσφυση και από την βροχή που προηγήθηκε τις νυχτερινές ώρες και έτσι το ξεκίνημα της δοκιμής έγινε σχετικά αργά.

Παρ’ όλα αυτά οδηγώντας την αναβαθμισμένη Aprilia RSV4 Factory 1100 ανακαλύπτουμε πόσο σημαντικές είναι οι αλλαγές του τελευταίου μοντέλου κυρίως στα αεροδυναμικά βοηθήματα καθώς και σε άλλα σημεία, βελτιώνοντας ακόμη περισσότερο τις επιδόσεις εντός της πίστας.  

 Το φέρινγκ πλέον κρύβει εσωτερικά πτερύγια που ασκούν περισσότερη κάθετη δύναμη αρνητικής άντωσης κυρίως στον εμπρός τροχό, δουλεύουν από χαμηλότερες ταχύτητες και παρουσιάζουν την ελάχιστη δυνατή αντίσταση στα πολλά χιλιόμετρα/ώρα. Η λειτουργία των βοηθημάτων αυτών είναι να αυξήσουν επίσης και το κράτημα στις στροφές όπου για να υπάρχει επιπλέον δύναμη πρόσφυσης κυρίως στον εμπρός τροχό με τη μικρότερη επαφή του στην άσφαλτο, χρειάζεται η διεύθυνση αυτής της δύναμης να μην παραμένει πάντα παράλληλη με τον κατακόρυφο άξονα της μοτοσυκλέτας, αλλά με την αύξηση των μοιρών (όταν αυτή πλαγιάζει) να έχει τη δυνατότητα μεταβολής της προς τα κάτω στην άσφαλτο. 

Η συνολική αεροδυναμική πίεση της μοτοσυκλέτας προς τα κάτω στο εμπρός μέρος της καθώς κινείται στην ευθεία, προσθέτει κάθετη δύναμη ακριβώς παράλληλη στον νοητό κάθετο άξονά της εμποδίζοντας την ανύψωση του εμπρός τροχού στην πολύ έντονη επιτάχυνση. Στις στροφές με το πλάγιασμα η κάθετη δύναμη γίνεται αντιστοίχως πλάγια και με φορά προς το εξωτερικό της στροφής. Αυτή ακριβώς η διεύθυνση της γωνίας εφαρμογής της επιπλέον αεροδυναμικής φόρτισης, όσο πιο μικρή γωνία έχει φορτίζοντας τον τροχό περισσότερο προς τα κάτω στην άσφαλτο και λιγότερο προς τα έξω, τόσο περισσότερο ωφελεί στο κράτημα.

Για να λειτουργήσουν τα αεροδυναμικά βοηθήματα αλλάζοντας τις αεροδυναμικές πιέσεις συνολικά χωρίς αυτά να μετακινούνται, κάτι που απαγορεύεται και στους αγώνες, γίνεται πολύ μεγάλη μελέτη στο σχεδιασμό τους και υπολογίζεται και η θέση του αναβάτη που αλλάζει στο πλάγιασμα. Επίσης η κλίση της μοτοσυκλέτας όταν είναι πλαγιασμένη αλλάζει και από την διαφορά του πίσω φαρδύτερου ελαστικού δημιουργώντας μία συνδυαστική μικρή κλίση της προς το εσωτερικό της στροφής και προς τα κάτω, με το εμπρός μέρος χαμηλότερα και το πίσω ψηλότερα. Στην πράξη όταν οι συνολικές αεροδυναμικές πιέσεις έχουν μικρή γωνία φόρτισης και τείνουν να πιέσουν περισσότερο κάθετα και λιγότερο προς το εξωτερικό των στροφών, τότε γίνεται αντιληπτό το ότι η μοτοσυκλέτα πλαγιάζει με ευκολία και αυξητική τάση, κάτι που όντως συνέβαινε εντός της πίστας με την νέαRSV4 Factory.

Η αεροδυναμική συμπεριφορά μίας μοτοσυκλέτας είναι σημαντική για την οδήγησή της στην πίστα και οι διαφορές που προκύπτουν λόγω των σύγχρονων νέων βοηθημάτων θα απασχολεί όλο και περισσότερο τα επόμενα μοντέλα κυρίως αυτών που προέρχονται από τον χώρο του MotoGP. Ο σχεδιασμός της Aprilia RSV4 Factory πέρα από όμορφος και εντυπωσιακός είναι και λειτουργικός δίνοντας άλλο ενδιαφέρον στην πίστα των Σερρών όπου και οι ταχύτητες εντός των περισσότερων στροφών δεν είναι πολύ υψηλές αλλά τόσο όσο χρειάζεται για να είναι αντιληπτή η αεροδυναμική πίεση που εφαρμόζεται ακόμη και σε αυτές τις ταχύτητες.

Ο κινητήρας της Aprilia RSV4 έχει μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές με στόχο τη βελτίωση της ροπής σε όλο το φάσμα λειτουργίας του και ταυτόχρονη μείωση των ρύπων που καθορίζονται από το Euro5. Η χωρητικότητά του αυξήθηκε στα 1099 κ.εκ. διατηρώντας την ίδια ισχύ των 217 ίππων σε λιγότερες στροφές όμως 13,000 σ.α.λ. αντί των 13,200 σ.α.λ. και μεγαλύτερη μέγιστη ροπή 125 Nm στις 10,500 σ.α.λ. αντί των 122 Nm στις 11,000 σ.α.λ., με στόχο τη βελτίωση της ροπής σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος στροφών. Η καύση του μίγματος αέρα/καυσίμου γίνεται πλέον πιο αποδοτικά με την ιδανική στοιχειομετρική αναλογία να είναι πιο κοντά στον λόγο 14.7/1 και να αποφεύγονται πλέον οι περισσότεροι ρύποι. Τα λίγα επιπλέον κυβικά και τα 8 μπεκ ψεκασμού βοηθούν στην τέλεια ανάμιξη αέρα/καυσίμου σε όλο το χώρο καύσης του κάθε κυλίνδρου με πλήρη ομοιογένεια, συνθέτοντας μία πιο σωστή εκτόνωση των καυσαερίων και αποδίδοντας έτσι μεγαλύτερη ροπή χωρίς να δημιουργούνται επιπλέον ρύποι, ενώ η κατανάλωση κυμαίνεται στα ίδια περίπου επίπεδα, καθώς δεν θα μπορούσε ένα φτωχότερο μίγμα να μειώσει τους ρύπους αλλά αντιθέτως θα τους ανέβαζε.   

Η απόκριση στο γκάζι με τη μεγάλη ροπή από χαμηλά είναι πολύ χρήσιμη στην πίστα των Σερρών καθώς οι προκαθορισμένες σχέσεις μετάδοσης της RSV4 Factory είναι σχετικά μακριές στην κλιμάκωση και για να υπάρχει πλήρης αξιοποίηση των επιδόσεών της θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ένα μεγαλύτερο πίσω γρανάζι κατά 1 ή 2 δόντια μιας και οι στροφές τις πίστας δεν έχουν σημεία όπου ο κινητήρας στην έξοδο από αυτές να λειτουργεί σε υψηλές στροφές στα κόκκινα. Με τη γεμάτη ροπή του κινητήρα, τα αεροδυναμικά βοηθήματα και τις υπόλοιπες αλλαγές στη χαμηλότερη θέση οδήγησης χάρις και το μικρότερο ρεζερβουάρ καυσίμου αλλά και με το χαμηλότερο ψαλίδι πίσω, η οδήγηση έμενε να είναι άκρως συναρπαστική.

Το σύνολο αεροδυναμική, κινητήρας, ημι – ενεργητικές αναρτήσεις της Ohlins, ηλεκτρονική διαχείριση πρόσφυσης APRC, γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων AQS και τέλος τα δυνατά φρένα Brembo Stylema υπόσχονται την τέλεια οδηγική εμπειρία εντός πίστας. 

Αρχικά τα ελαστικά που είχαμε στη διάθεσή μας την πρώτη μέρα ήταν τα Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 διαστάσεων 120/70 ZR 17 εμπρός και 200/55 ZR 17 πίσω αντίστοιχα. Η συμπεριφορά της RSV4 ήταν να ακολουθεί με ακρίβεια την αρχική πορεία που ο οδηγός καθόριζε με τάση να κλείνει την τροχιά της και να απαιτεί έτσι περισσότερα χιλιόμετρα στους επόμενους γύρους για τα ίδια σημεία. Αυτή η συμπεριφορά οφείλεται στη γεωμετρία του πλαισίου και τη γωνία κάστερ του πιρουνιού αλλά και στις αεροδυναμικές πιέσεις που ενεργούν ακόμη και στα λίγα χιλιόμετρα. Οι ημι – ενεργητικές αναρτήσεις με τα χαρακτηριστικά χοντρά σχετικά καλώδια ελέγχου των ηλεκτρομαγνητικών τους βαλβίδων, οι οποίες βαλβίδες επίσης έχουν μεγάλο μέγεθος, αυξομειώνουν τη ροή του λαδιού σε κλάσματα του δευτερολέπτου χωρίς να το αναγκάζουν να περάσει από μικρές οπές και να προκληθεί βρασμός, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο σταθερή και αποδοτική λειτουργία χωρίς υπερθέρμανση και αλλοίωση του λαδιού τους. Η λειτουργία των αναρτήσεων μόλις πιεστεί παραπάνω η μοτοσυκλέτα στις στροφές είναι υποδειγματική και επιτρέπουν την ολίσθηση κυρίως του πίσω ελαστικού χωρίς ταλαντώσεις, με τα Pirelli να παρουσιάζουν ομαλή συμπεριφορά σε συνδυασμό με το πλαίσιο, το πίσω χαμηλωμένο ψαλίδι και τον ηλεκτρονικό έλεγχο της πρόσφυσης, με αποτέλεσμα η ολίσθηση μόνο φθορά να προκαλεί και καμία δυσκολία ή φόβο.   

Στη διάθεσή μας τη δεύτερη μέρα στις Σέρρες, είχαμε τα σλικ ελαστικά Dunlop KR108 διαστάσεων 120/70 ZR 17 εμπρός και 195/65 ZR 17 πίσω, τα οποία φρόντισε η Peristeras Tyres, του γνωστού Νίκου Περιστερά να μας προμηθεύσει. Όπως ήταν αναμενόμενο μπορούσαν να ανεβάσουν ακόμη περισσότερο την πρόσφυση (σε συνδυασμό και με την πίστα που μετά από μια ημέρα χρήσης με αρκετές μοτοσυκλέτες ανέβασε επίπεδο), περιορίζοντας και την ολίσθηση σε χαμηλότερο βαθμό διατηρώντας πιο σταθερή τροχιά στις στροφές και μάλιστα με την ιδιότητα της RSV4 Factory να κλείνει την τροχιά της δεν δυσκολευτήκαμε να προσαρμοστούμε στη διαφορά και να διατηρήσουμε την ιδανική γρήγορη γραμμή. 

Η διατήρηση σταθερών χρόνων και γύρων χωρίς λάθη και πίεση μοίραζε τις λειτουργίες των ηλεκτρονικών ελέγχων και των υπόλοιπων μηχανικών μερών σε συνδυασμό με τις αεροδυναμικές πιέσεις που επέτρεπαν τη μεγαλύτερη επιτάχυνση χωρίς ανύψωση του εμπρός τροχού αλλά και καλύτερη πρόσφυση στις στροφές, ολοκληρώνοντας μία εικόνα όπου οι απόλυτες επιδόσεις δεν απαιτούσαν και απόλυτη οδήγηση στο όριο αλλά πιο συνετή και ήπια οδήγηση χωρίς άγχος και υπερβολές. Kαι οι τρεις αναβάτες της δοκιμής μας, έκαναν τους καλύτερούς τους φετινούς χρόνους και το 1’24.76 που ήταν ο καλύτερός μας χρόνος, είναι μια αξιόλογη επίδοση για τα δεδομένα του νορμάλ γραναζώματος, του κανονικού κιβωτίου αλλαγής ταχυτήτων (και όχι το «ανάποδο» που βοηθά στην πίστα) και των σκληρών «4» σλικ της Dunlop (αντί για το «2»)!

Τελικά λοιπόν με πλήρη ασφάλεια και περίσσια χαρά στην οδήγηση είτε με ελαστικά μικτής χρήσης είτε με σλικ η Aprilia RSV4 Factory 1100 απέδειξε άλλη μία φορά ότι προσφέρει πολλά στον αναβάτη της δικαιολογώντας τον τίτλο της απόλυτης Superbike.         

Νεκτάριος και Δημήτρης Διατσίδης

Νεκτάριος και Δημήτρης Διατσίδης

Κυριάκος Αντωνίου

Εδώ τα ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Νεκτάριος

Κυριάκος

Δημήτρης

 

Επόμενο άρθρο »

Suzuki Hayabusa 1300 @ Paxos

« Προηγούμενο άρθρο

Ducati Panigale V4 S @ Jerez

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα