• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
13ος Αγώνας Αυστρία - Red Bull Ring
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Οδηγούμε BMW S 1000 R
Απόλυτος έλεγχος σε πίστα και δρόμο
Τεστ-Μοντέλα 26/05/2022 - 00:40

Απόλυτος έλεγχος 

Η BMW άλλαξε σημαντικά προς το καλύτερο την S 1000 R και εμείς βρεθήκαμε στην πίστα των Σερρών για να διαπιστώσουμε το πόσο καλά γίνεται η μεταφορά του DNA superbike σε μια «γυμνή» μοτοσυκλέτα.

 

Του Νεκτάριου Διατσίδη

Συνεργάστηκαν: Δημήτρης Διατσίδης, Κυριάκος Αντωνίου

Φωτογραφία: Χρύσανθος Οικονομίδης

Με 250 χλμ/ώρα σε μια ευθεία μόλις 662 μέτρων, είναι εντυπωσιακό νούμερο για μια superbike 200+ ίππων, που σε προστατεύει καλά από τον αέρα που ωθεί το σώμα σου προς τα πίσω. Πόσο μάλλον όταν αυτό συμβαίνει με μια naked που έχει 40 λιγότερα άλογα και σχεδόν μηδενική προστασία από τον αδυσώπητο - στην περίπτωση μας - αέρα. 

Έχοντας στη διάθεσή μας την BMW S 1000 R στην πίστα των Σερρών, είχαμε ακριβώς αυτήν την εμπειρία και έτσι ανακαλύψαμε τις δυνατότητές της με πλήρη ασφάλεια και ταυτόχρονη ευχαρίστηση. Αν μη τι άλλο αυτός είναι και ο σκοπός για τον οποίο κατασκευάζονται οι γυμνές μοτοσυκλέτες roadster με DNA superbike, όπως πολύ εύστοχα η BMW περιγράφει το δημιούργημά της!

Εξοπλισμένη με το πακέτο λειτουργιών οδήγησης Pro, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη απόσβεση στις αναρτήσεις DDC, υποβοήθηση αλλαγών ταχυτήτων Pro και με τοποθετημένα ελαστικά Dunlop Sportsmart ΜΚ3 διαστάσεων 120/70 ZR 17 εμπρός και 190/55 ZR 17 πίσω αντίστοιχα, η μοτοσυκλέτα ήταν έτοιμη για δράση εντός πίστας.

Ο κινητήρας ο οποίος προέρχεται από την S 1000 RR έχει ισχύ 165 ίππων στις 11,000 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 114 Nm στις 9,250 σ.α.λ. η οποία ροπή μάλιστα είναι και υψηλότερη από την ήδη υψηλή της S 1000 RR. Έχοντας συμπαγείς διαστάσεις και αποτελώντας φέρον στοιχείο στο αλουμινένιο πλαίσιο τύπου γέφυρας, συντελεί στο να διατηρηθεί το βάρος της μοτοσυκλέτας στα 199 κιλά για τη βασική έκδοση και 194 κιλά για την έκδοση M Package

Ξεκινώντας λοιπόν τους πρώτους γύρους και ανοίγοντας το γκάζι, αμέσως γίνεται αντιληπτή η μεγάλη ροπή του κινητήρα και σε συνδυασμό με το εύχρηστο κιβώτιο 6 ταχυτήτων - γρήγορων υποβοηθούμενων αλλαγών με το σύστημα Pro, τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν ταχύτατα, συνειδητοποιώντας ότι και η κλιμάκωση των 6 σχέσεων είναι ακριβώς αυτή που χρειάζεται για την πίστα των Σερρών. 

Οι συνολικές επιδόσεις κινητήρα, κιβωτίου και τελικής μετάδοσης σε συνδυασμό με το χαμηλό συνολικό βάρος έχουν και ένα ακόμα θετικό στοιχείο που είναι η χρήση της νέας αλυσίδας πίσω με επίστρωση DLC μειωμένων τριβών, κάτι που ανεβάζει τον βαθμό απόδοσης. Είναι πολύ σημαντικό οι αλυσίδες να έχουν υψηλό βαθμό απόδοσης λόγω μειωμένων τριβών, καθώς αυτός ο τρόπος μετάδοσης είναι και ο πιο διαδεδομένος με τα πλεονεκτήματα του μικρού βάρους και όγκου αλλά και των μικρών δυνάμεων που ασκούν στο ψαλίδι να είναι θετικά και τα μόνα μειονεκτήματα, που είναι οι τριβές και η φθορά που αυτές προκαλούν, να έχουν ελαττωθεί.

Η αεροδυναμική της γυμνής S 1000 R δεν καλύπτει φυσικά τον αναβάτη, ενώ από την άλλη μεριά η απουσία αεροδυναμικών βοηθημάτων δεν δημιουργεί αντιστάσεις για να περιορίσουν τις υψηλές ταχύτητες, οπότε δύσκολα αντιμετωπίζεις τον αέρα. Η έξτρα στον εξοπλισμό μικρή τριγωνική ζελατίνα Sport είναι η μόνη αεροδυναμική κάλυψη που όντως βοηθά όταν σκύψεις εντελώς επάνω στο ντεπόζιτο καυσίμου. Με αρκετά χιλιόμετρα στην ευθεία το φρενάρισμα απαιτεί λίγη περισσότερη δύναμη στη μανέτα του εμπρός φρένου αλλά και με τη χρήση του πίσω φρένου απαιτείται λίγη περισσότερη πίεση στο πεντάλ για έντονο φρενάρισμα. Η γραμμική αυτή απόκριση της δύναμης στη μανέτα και το πεντάλ βοηθά στον έλεγχο του φρεναρίσματος, ενώ και η επέμβαση του ABS είναι εκεί για να βοηθήσει στη διαδικασία επιβράδυνσης.

Στη διαδικασία στριψίματος πλαίσιο και αναρτήσεις λειτουργούν με τρόπο που σου δίνουν την αίσθηση ακρίβειας ελέγχου σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο. Η πρώτη εντύπωση είναι η ευκολία χειρισμού της S 1000 R και αυτή η εντύπωση προέρχεται από τη δυνατότητα να αλλάζει πορεία και να στρίβει εκεί ακριβώς που θέλεις με τις δυνάμεις στο τιμόνι και τις μετατοπίσεις του σώματος να αλλάζουν άμεσα την επιθυμητή τροχιά.  

Σε αυτό συμβάλει και η τεχνολογική εξέλιξη του εμπρός ελαστικού της Dunlop Sportsmart ΜΚ3 DFF (Dynamic Front Formula) όπου η κατευθυντικότητα και η πληροφόρηση του τι ακριβώς συμβαίνει στην εμπρός επαφή της μοτοσυκλέτας με το δρόμο είναι άμεση και ακριβής, ενώ ταυτόχρονα δεν «αντιστέκεται» στις αλλαγές πορείας που επιθυμείς ακόμα και κάτω από πίεση στο πολύ πλάγιασμα. Το μεγάλο τιμόνι της S 1000 R μεταφέρει εύκολα τις δυνάμεις που θέλει ο αναβάτης να δώσει, για να ορίσει την τροχιά του και ανά πάσα στιγμή η αλλαγή της πορείας είναι εφικτή ώστε η τροχιά να αλλάξει. Εάν η τροχιά πρέπει να μείνει σταθερή τότε και οι πιέσεις στο τιμόνι πρέπει να είναι σταθερές.

Οι αναρτήσεις με την ηλεκτρονική απόσβεση DDC (Dynamic Damping Control) αλλάζουν την απόσβεση εντός του χρόνου των 10ms και υπάρχουν συνολικά δύο ηλεκτρονικές βαλβίδες, μία στο κάτω μέρος του πίσω αμορτισέρ και μία στο αριστερό καλάμι του εμπρός πιρουνιού με το δεξί καλάμι να έχει μηχανική βαλβίδα. Αυτή η διαφοροποίηση της απόσβεσης μεταξύ αριστερού και δεξιού στελέχους οδηγεί και σε διαφορά εσωτερικών δυνάμεων στον πείρο στερέωσης του εμπρός τροχού και στις δύο πλάκες στερέωσης του πιρουνιού. Οι δυνάμεις αυτές μπορούν να επηρεάσουν την ακαμψία του πιρουνιού, αν υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά δυνάμεων απόσβεσης, ή εσωτερικών τριβών στα κινούμενα στελέχη αλλά και μικρή ακαμψία σε όλα τα μέρη του πιρουνιού. 

Κατά το φρενάρισμα δεν παρατηρήθηκε καμία εκτροπή της επιθυμητής πορείας, ενώ και στις έντονες κλίσεις στις στροφές δεν παρατηρήθηκαν διαφορετικά κουνήματα σε δεξιές ή αριστερές στροφές αντίστοιχα, κάτι που σημαίνει ότι τελικά δεν επηρεάζεται η ακαμψία στο πιρούνι. 

Με την επιλογή της λειτουργίας Dynamic οι αναρτήσεις είναι σφικτές και η πληροφόρηση άμεση για κάθε μικρή ατέλεια στην επιφάνεια της ασφάλτου αλλά και σε ομαλή αλλαγή υψομετρικής διαφοράς. Στη μεγάλη πίεση στην οδήγηση με έντονες κλίσεις και άνοιγμα του γκαζιού υπάρχει κάποιο κούνημα της μοτοσυκλέτας το οποίο είναι μικρό και σχετίζεται με την αντίδραση του αναβάτη στις δυνάμεις στο τιμόνι, καθώς αυτό είναι μεγάλο και χρειάζεται περισσότερη προσοχή στο να το αφήσεις να διορθώσει την ταλάντωση. Επίσης το μηχανικό αμορτισέρ τιμονιού δεν έχει τη δυνατότητα να συνεργαστεί ηλεκτρονικά, αλλά προσπαθεί μηχανικά να ομαλοποιεί τυχόν κουνήματα στην έξοδο των στροφών και στην τάση ανύψωσης του εμπρός τροχού, οπότε συνολικά η όλη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας είναι ανάλογη της οδήγησης του αναβάτη και εξαρτάται από τις κινήσεις του. 

Όλη αυτή η αμεσότητα χειρισμών μπορεί να αλλάξει με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη απόσβεση DDC στην επιλογή Road, όπου η συμπεριφορά γίνεται πιο ομαλή, έχει λιγότερη δύναμη απόσβεσης γενικότερα και χάνεται ελάχιστα η ακρίβεια της επιθυμητής τροχιάς με καλύτερη όμως αντίδραση στις ατέλειες του οδοστρώματος.   

Η οδήγηση της S 1000 R είναι πάνω απ’ όλα ευχάριστη και με φιλικό τρόπο σε ωθεί να ανεβάσεις τον ρυθμό σου περισσότερο και να πιέζεις όλο και πιο πολύ, ανεβάζοντας και τις δικές σου ικανότητες, κάτι που συμβαίνει χάρις στην αμεσότητα των χειρισμών της. Είναι εύκολη ακόμα και σε οριακές συνθήκες και αυτό κυρίως οφείλεται στην πληροφόρηση που σου δίνει για το τί συμβαίνει στην επαφή των ελαστικών της με την άσφαλτο, μιας και μπορείς να καταλάβεις την ολίσθηση με ακρίβεια και να πιέσεις παραπάνω χωρίς φόβο. Φυσικά τα ηλεκτρονικά βοηθήματα πρόσφυσης και ο ηλεκτρονικός έλεγχος της ανάρτησης βοηθούν στο έπακρο, αλλά η ισορροπία σε δύο τροχούς και η οδήγηση με ολίσθηση δεν είναι εύκολη υπόθεση και όταν αυτά τα συστήματα βοηθούν ανεβαίνει και ο πήχης για την πίεση που θα ασκήσει πλέον ο οδηγός και θα φτάσει να κάνει πιο οριακή οδήγηση. 

Στην παραπάνω προσπάθεια βοήθησαν πολύ και τα ελαστικά Sportsmart ΜΚ3 που είχαν το απαιτούμενο κράτημα αλλά άντεξαν και στη φθορά κάνοντας την έκπληξη να διαρκέσουν δύο ημέρες δοκιμών σε πίστα, χωρίς ιδιαίτερη φθορά.

Στο δρόμο η επιλογή Road στη χαρτογράφηση του κινητήρα δίνει μια πιο ομαλή απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού και σε συνδυασμό με την ευκολία χειρισμών και την ευελιξία της γυμνής μοτοσυκλέτας, όλα είναι πιο άνετα και φιλικά. Το κοντό γρανάζωμα που σαφώς βοήθησε στην πίστα, είναι κάτι που το εκτιμάς και στο δρόμο, καθώς κάνει την επιτάχυνση ζωηρή και σε υποβάλει σε σβέλτο ρυθμό. Ο χαρακτήρας «streetfighter» είναι άλλωστε ζητούμενο σε μια κατασκευή που προέρχεται από την superbike εμπειρία της Γερμανικής μάρκας. Τα ηλεκτρονικά είναι εκεί για να περιορίσουν όσο γίνεται τους κινδύνους που ενέχει ο απρόσμενος χαρακτήρας της κίνησης εκτός οριοθετημένης διαδρομής και βοηθούν για να έχεις το πίσω μέρος του κεφαλιού σου ήσυχο ότι σε κάθε περίπτωση θα έχεις πολύτιμη συμπαράσταση στις αντιδράσεις σου, όταν και εάν χρειαστεί. 

Οι 165 ίπποι είναι υπεραρκετοί στο δρόμο και δεν σου λείπουν οι 40 περισσότεροι της RR, που όμως έχουν και ένα πλήρες φέρινγκ να σε προστατεύει από τον αέρα στις πάρα πολύ υψηλές ταχύτητες. 

Αυτή η απουσία του ολόσωμου φέρινγκ είναι που δίνει και τη γοητεία της «γυμνής» μοτοσυκλέτας, που στην περίπτωσή μας με το ιδιαίτερο γκρι χρώμα και τα όμορφα γραφικά στα οποία ξεχωρίζει το κίτρινο «R», συνθέτουν μια εντυπωσιακή εικόνα. Επίσης το χρυσό χρώμα στο χωροδικτύωμα του υποπλαισίου που στηρίζει τη σέλα, είναι μια ακόμη ξεχωριστή λεπτομέρεια. 

Απόλυτος έλεγχος λοιπόν σε συνθήκες οριακής οδήγησης, όποια και να είναι αυτά τα όρια του κάθε οδηγού και σίγουρα με την BMW S 1000 R η ικανότητα οδήγησης βελτιώνεται, ειδικά όσο κινείσαι εντός πίστας και μάλιστα όταν πρόκειται για τις Σέρρες όπου υπάρχουν όλων των ειδών οι στροφές αλλά και η μικρή σχετικά ευθεία. Τότε η S 1000 R βρίσκεται στο στοιχείο της και βέβαια όταν σε άλλη περίπτωση θα βρεθεί σε μια διαδρομή με πολλές στροφές θα σου δώσει την ευχαρίστηση και την ικανοποίηση ότι πράγματι το πείραμα μεταφοράς του DNA της RR, πέτυχε απόλυτα! 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας: Υδροελαιόψυκτος τετρακύλινδρος, τετράχρονος με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Διάμετρος x διαδρομή80 mm x 49,7 mm

Κυβισμός999 ccm

Ισχύς165 PS στις 11,000 σ.α.λ.

Ροπή114 Nm στις 9,250 σ.α.λ.

ΠλαίσιοΑλουμινένιο τύπου γέφυρας, κινητήρας ως φέρον στοιχείο

Ανάρτηση μπροστά: Τηλεσκοπικό πιρούνι upside down με διάμετρο 45 mm, προένταση ελατηρίου και ρυθμιζόμενη προφόρτιση και συμπίεση 

Ανάρτηση πίσω: Αλουμινένιο ψαλίδι, Full Floater Pro, κεντρικό γόνατο ανάρτησης, ρυθμιζόμενη συμπίεση και επαναφορά και ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου 

Μεταξόνιο1.450 mm

Κάστερ96 mm

Ελαστικό μπροστά120/70 ZR 17

Ελαστικό πίσω (με τροχούς M)190/55 ZR 17 (200/55 ZR 17)

Φρένο μπροστάΔιπλό δισκόφρενο με διάμετρο 320 mm

Φρένο πίσωΜονό δισκόφρενο με διάμετρο 220 mm

ABSBMW Motorrad Integral ABS, μερικώς αυτόματο

Ύψος σέλας830 mm (προαιρετικός εξοπλισμός, χαμηλή σέλα: 810 mm, ψηλή σέλα: 850 mm)

Ρεζερβουάρ16,5 λίτρα

Βάρος, γεμάτο ρεζερβουάρ199 kg (με πακέτο M: 194 kg)

Βασικός εξοπλισμός

  • Φώτα Full LED
  • Τρεις λειτουργίες οδήγησης (Rain, Road, Dynamic, συμπ. HSC)
  • Συγκρότημα αισθητήρων έξι αξόνων με ABS Pro & DTC
  • Οθόνη TFT με Connectivity
  • Ρυθμιζόμενη θέση τιμονιού

Προαιρετικός εξοπλισμός

  • Ανάρτηση DDC
  • Λειτουργίες οδήγησης Pro (συμπερ. Dynamic Pro, πλήρως ρυθμιζόμενες, με Wheelie Control, HSC Pro, MSR, DBC)
  • Υποβοήθηση αλλαγής ταχυτήτων Pro
  • Headlight Pro (φώτα ημέρας & προσαρμοζόμενος προβολέας, ανάλογα με τους ισχύοντες κανονισμούς σε κάθε χώρα)
  • Keyless Ride
  • RDC (έλεγχος πίεσης ελαστικών)
  • ECALL (εάν διατίθεται)
  • Πακέτο Μ
  • Τροχοί M Carbon και σφυρήλατοι τροχοί
  • Μπαταρία M Lightweight
  • Πακέτο Carbon και πακέτο τορνευμένων εξαρτημάτων

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό QUATTRORUOTE που κυκλοφορεί μαζί με την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος.

 

Επόμενο άρθρο »

Μέσα στη μόδα το Aprilia SR GT 125

« Προηγούμενο άρθρο

Οδηγούμε DIABLO ROSSO™IV Corsa

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
O ALEIX ESPARGARO & H APRILIA ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟ ΠΑΚΕΤΟ ΤΩΡΑ!
  • ΟΧΙ, Η DUCATI & PECCO BAGNAIA ΕΙΝΑΙ ΤΟ #1
  • ΟΧΙ, Ο FABIO QUARTARARO & H YAMAHA ΕΙΝΑΙ ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ
  • ΝΑΙ, ΣΕ 11 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΠΙΣΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΟΜΕΡΟ ΠΑΚΕΤΟ!