• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
6ος Αγώνας - Καταλωνία (Montmelo)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Βιβλίο για την Mondial Piega από έναν Έλληνα
Νέα Αγοράς 05/09/2023 - 12:26

του Δημήτρη Διατσίδη


 

Ο Αλέξης Στεφανίδης, 41 χρονών, έχει σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο του Sussex, με πτυχία ΒEng Mechanical Engineering και ΜSc Automotive Engineering. Ζει και εργάζεται στο εξωτερικό και λόγω της συλλογής Ιταλικών μοτοσυκλετών που έχει εδώ και σχεδόν 20 χρόνια έχει αναπτύξει ένα βαθύ ενδιαφέρον για την ιστορία της μοτοσυκλέτας.

Στην αρχή διάβαζε βιβλία, περιοδικά κ.λπ. από χόμπι και πριν 7 χρόνια άρχισε να εντοπίζει πολλά κενά και ανακρίβειες σχετικά με κάποιες μοτοσυκλέτες που τον ενδιαφέρανε προσωπικά. Αποφάσισε να εμβαθύνει την έρευνα του με σκοπό να καλύψει αυτά τα κενά - από προσωπικό ενδιαφέρον προτίστως - και κατά δεύτερον για να εκπονήσει μια διδακτορική διατριβή πάνω στη Βιομηχανία Μοτοσυκλέτας. Παρόλο που δεν είχε βρει καθηγητή για αναλάβει την επιτήρηση του, συνέχισε την έρευνα του καθαρά από προσωπικό ενδιαφέρον. Επίσης είχε βάλει στόχο να ανακαλύψει τον πραγματικό αριθμό των Piega που έχουν ολοκληρωθεί γιατί αποτελούσε ένα παγκόσμιο αίνιγμα.

Η έρευνα αυτή απαιτούσε ταξίδια στην Ιταλία, επισκέψεις σε ιδιωτικές συλλογές, συνεντεύξεις, έρευνα σε αρχεία εργοστασίων, μπροσούρων, δελτίων τύπου, εφημερίδες, manuals, περιοδικά, φωτογραφίες, τεχνικά σχέδια, ανάλυση πρωτοτύπων και αγωνιστικών κ.λπ.

Τελικά ολοκλήρωσε την έρευνά του που έχει κατά βάση τρία μέρη. Το ένα μέρος αφορά την ιστορία της Μοndial υπό την ηγεσία του Roberto Ziletti. Αυτή είχε ολοκληρωθεί στο 100% και έτσι αποφάσισε την έκδοση της έρευνας σε βιβλίο για να διατηρηθεί η ιστορία αυτής του καταπληκτικού εγχειρήματος.

Μερικά στοιχεία λοιπόν: Η FB Mondial (Fratelli Boselli - αδελφοί Boselli) ήταν μια εταιρεία μοτοσυκλετών, που ιδρύθηκε το 1929 κι έκλεισε τις πόρτες της οριστικά το 1979. Η Mondial μεσουράνησε μεταξύ 1949-1957 καθώς εντός αυτής της περιόδου κέρδισε 10 συνολικά Πρωταθλήματα Grand Prix (5 οδηγών και 5 κατασκευαστών) στην κατηγορία των 125 και 250 κυβικών εκατοστών.Το 1999, ένας εύπορος Ιταλός βιομήχανος, εν ονόματι Roberto Ziletti θα εξαγόραζε τα δικαιώματα του ονόματος από τον απόγονο της οικογένειας Boselli - Κόμη Pierluigi Boselli - και θα έβαζε εμπρός, ένα άκρως φιλόδοξο σχέδιο, να κατασκευάσει ένα κορυφαίο και εξωτικό superbike με σκοπό να ανταγωνιστεί την Ducati, την MV Agusta και τα λοιπά εργοστάσια. Για τα επόμενα 5 χρόνια - μέχρι η εταιρεία να χρεοκοπήσει με δραματικό τρόπο - ο Ziletti θα υπερπηδήσει μια σειρά εμποδίων, καταφέρνοντας να συνθέσει μια μικρή και πολυτάλαντη ομάδα με σκοπό να παράξει το Piega, ένα από τα πιο σημαντικά Ιταλικά superbike της εποχής του, που ο Τύπος της εποχής θα εκθειάσει. Το βιβλίο καλύπτει την πλήρη ιστορία αυτού του καταπληκτικού εγχειρήματος, που είναι εμπλουτισμένο με αυθεντικό Μεσογειακό δράμα.

Όπως ήταν φυσικό σ’ ένα τέτοιο εγχείρημα ο Αλέξης Στεφανίδης είχε να αντιμετωπίσει μια σειρά δυσκολιών. Ας ακούσουμε τον ίδιο να τις αναφέρει:

A- Ήμουν ένας άγνωστος στο χώρο της Ιταλικής βιομηχανίας που πέρα από κάποιες “μικρο-γνωριμίες” δεν υπήρχε τρόπος να αποδείξω ότι τα κίνητρα της έρευνας μου είναι απολύτως σοβαρά. Ειδικά όταν ακόμα δεν σε έχει αναλάβει κάποιος καθηγητής ή πανεπιστήμιο.

B- Ο δραματικός τρόπος με τον οποίο έκλεισε η Mondial περιείχε μηνύσεις, δικαστήρια και κλοπές από το εργοστάσιο. Αυτή η κατάληξη δημιούργησε ένα βαρύ κλίμα διχόνοιας μεταξύ κάποιων από τους ανθρώπους της. Συνεπώς για να τους εμπλέξω στο εγχείρημα της έρευνας μου, ήθελε αργές και προσεκτικές κινήσεις που απαιτούσε υπομονή και επιμονή.

Γ- Η Mondial συναρμολόγησε τα Piega σε δύο φάσεις. Όταν έκλεισε το εργοστάσιο πολλά Piega είχαν αφεθεί σε διάφορα στάδια συναρμολόγησης. Κάποιες μονάδες που παραγγέλθηκαν από κάποιους, κατέληξαν σε τελείως διαφορετικούς ανθρώπους και τοποθεσίες. Μετά την χρεωκοπία, ένας Ιταλός εν ονόματι Piero Caronni αγόρασε όλο το stock από το δικαστήριο της Monza και συναρμολόγησε κάποιον αριθμό μοτοσυκλετών. Συνεπώς κανείς δεν ήξερε - παγκοσμίως - το τελικό νούμερο των συναρμολογημένων Piega. Είχα διαβάσει κατά καιρούς φοβερές ανακρίβειες. Παραδείγματος χάριν, ο οίκος δημοπρασιών Bonhams είχε κάποτε δηλώσει την ύπαρξη μονάχα 35 Piega, ένας αριθμός που είναι τελείως ανακριβής.

Δ- Τα αγωνιστικά Piega ήταν άλλο ένα μεγάλο μυστήριο, με την παραφιλολογία να θολώνει τα νερά της πραγματικής ιστορίας. Πόσα και ποια ήταν; Λόγω αυτής της παραφιλολογίας και των ελλιπών πληροφοριών κάποιες ανακρίβειες είχαν παγιωθεί.

Ε- Δεκαπέντε με είκοσι χρόνια μετά, η μνήμη του ανθρώπου ξεθωριάζει. Ιδιαίτερα σε μια ιστορία που κάποιους τους πόνεσε πολύ, το ανθρώπινο μυαλό φροντίζει το ίδιο να σβήσει τις αναμνήσεις αυτές. Η έρευνα απαιτούσε ακρίβεια σε επίπεδο μήνα/χρόνου (και πολλές φορές ημερών), γι αυτό έπρεπε να αναλύσω όλα τα στοιχεία πολύ προσεκτικά με αμέτρητες διασταυρώσεις, ξανά και ξανά, γιατί υπέπεσα πολλές φορές σε δηλώσεις και γραπτά όπου κάποια πράγματα “δεν κόλλούσαν”.

Ζ- Logistics: Τότε ζούσα και εργαζόμουνα στην Κεντρική Ασία. Δεν βρισκόμουν κοντά στην Ιταλία. Η μετακίνηση ήταν αρκετά κοστοβόρα κι απαιτούσε λεπτομερή προγραμματισμό, για να μην χαθεί ούτε λεπτό ούτε στοιχείο σε κάθε επίσκεψη. Ταξίδευα ασταμάτητα σε πόλεις και χωριά, κάνοντας συνεντεύξεις, ψάχνοντας, συλλέγοντας και μεταφράζοντας μανιωδώς αρχεία που έβρισκα σε κούτες, καταγώγια και συρτάρια. Ξόδευα αμέτρητες ώρες στον υπολογιστή και στους δρόμους ψάχνοντας για στοιχεία που θα με οδηγούσαν σε κάποια χαμένα πρωτότυπα και αγωνιστικά Piega που θα εντόπιζα αργότερα σε ιδιωτικές συλλογές.

Η- O σχεδιαστής του Piega, εν ονόματι Sandro Mor ήταν ένα φάντασμα. Κάνεις δεν ήξερε που είναι! Δεν έχει social media, ούτε καν μια πρόσφατη αναφορά γι αυτόν σε κάποιο περιοδικό, εφημερίδα ή ιστοσελίδα. Ήταν λες και τον είχε καταπιεί η γη. Μου πήρε 2.5 χρόνια να τον εντοπίσω.


 

Φυσικά σε αυτήν την έρευνα δεν ήταν μόνο οι άνθρωποι της Mondial που βοήθησαν σε αυτό το έργο. Μια σειρά από παθιασμένους ανθρώπους έβαλε ο καθένας το λιθαράκι του. Άνθρωποι από την Αγγλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία, την Ιαπωνία ακόμα και από την μακρινή Τασμανία! Στην μακρινή αυτή χώρα εντόπισα γνήσιο φωτογραφικό αρχείο της VOR (την είχε αγοράσει και αυτή ο Roberto Ziletti το 2003-2004) και ζήτησα να μου το στείλουν για να το ψηφιοποιήσω για τις ανάγκες του βιβλίου.


 

Σπουδαίοι δημοσιογράφοι όπως ο Alan Cathcart, o Roland Brown, o Fabio Meloni, o Ivan Sala και o Giuliano Donatti βοήθησαν και αυτοί όπως μπορούσαν και τους είμαι για πάντα ευγνώμων για την εμπιστοσύνη τους. Μεγάλο ευχαριστώ και σε όλους τους συλλέκτες που άνοιξαν τις πόρτες των ιδιωτικών συλλογών για να φωτογραφηθούν και να αναλυθούν σπάνιες αγωνιστικές Piega, όπως και κάποια από τα πρωτότυπα. Και δεν τελειώνει εκεί, μια πλειάδα από άλλους ανθρώπους κι επιχειρήσεις από τον χώρο της μοτοσυκλέτας και μη, ήταν εκεί για να βοηθήσουν όπως μπορούσαν. Από τον Fabio που με βοήθησε να γίνει μια φωτογράφιση σ’ ένα μικρό αεροδρόμιο κοντά στα σύνορα με την Σλοβενία, μέχρι την Nicoletta, την Ιταλίδα συνεργάτιδα μου στο Καζακστάν, που ήταν πάντα εκεί να με βοηθήσει όταν κολλούσα σε κάποια από τις πολλές μεταφράσεις που χρειάστηκα να κάνω.


 

H έρευνα για την Mondial μου πήρε 6 από τα συνολικά 7 χρόνια. Το αποτέλεσμα: Έξι χρόνια μετά, έχουμε για πρώτη φορά παγκοσμίως, καταγεγραμμένη την πλήρη και ακριβή ιστορία της Mondial υπό το καθεστώς του Roberto Ziletti. Ένα βιβλίο 335 σελίδων, με 125 φωτογραφίες που πολλές από αυτές δημοσιεύονται για πρώτη φορά. Επίσης για πρώτη φορά θα ξέρουμε πόσες μοτοσυκλέτες ολοκληρώθηκαν. Μια πολύ σημαντική πληροφορία για συλλέκτες, εμπόρους, οίκους δημοπρασιών και φανατικούς της μάρκας.

Το βιβλίο περιέχει επίσης:

  • Ανάλυση και φωτογραφία όλων των πρωτότυπων  

  • Κάλυψη όλων των αγωνιστικών προσπαθειών της Mondial, καθώς και ανάλυση και περιγραφή όλων των γνήσιων αγωνιστικών της

  • Ακριβής λίστα με όλους τους αριθμούς πλαισίων με τους αντίστοιχους αριθμούς κινητήρων

  • Αληθινές μαρτυρίες των ανθρώπων της Mondial 

  • Πληροφορίες για τους προμηθευτές της Μοndial (ποιοι προμήθευαν τα διάφορα ανταλλακτικά)

  • Λοιπές πληροφορίες και ανέκδοτα από το εργοστάσιο και το προσωπικό

  • Ανέκδοτα σχέδια από τους σχεδιαστές της Μοndial

  • Ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στην VOR (Vertemati Off Road) υπό την ηγεσία του Roberto Ziletti

  • Φωτογραφίες από το Έλληνα φωτογράφο Λεωνίδα Γερμανόπουλο


 

Το βιβλίο προωθήθηκε σε διάφορους εκδοτικούς οίκους ανά το κόσμο με γνώμονα την ποιότητα εκτύπωσης και τη γραφιστική δουλειά. Μια από αυτές εκδήλωσε σοβαρό ενδιαφέρον. Στόχος είναι να διατεθούν μόλις 1000 συλλεκτικά αντίτυπα υψηλής ποιότητας εκτύπωσης αντάξια της Piega (με λιανική τιμή τα 35 ευρώ + μεταφορικά). Αν κάποιον ενδιαφέρει η ιστορία αυτής της καταπληκτικής και σπάνιας μοτοσυκλέτας μπορεί να κατοχυρώσει το δικό του αντίτυπο, στέλνοντας ένα email στο stefanidesalex@hotmail.com. Το μόνο που χρειάζεται για τώρα είναι ονοματεπώνυμο, αριθμό αντίτυπων, ένα email και κινητό τηλέφωνο για τις ανάγκες κατοχύρωσης. Για τρόπους πληρωμής και ημερομηνία παράδοσης οι ενδιαφερόμενοι θα ενημερωθούν αργότερα από μένα προσωπικά και μέσω ενός επίσημου newsletter από τον εκδοτικό οίκο που θα αποσταλεί ηλεκτρονικά.

Αυτά λοιπόν από μια ανήσυχη ελληνική προσπάθεια στο χώρο της παγκόσμιας μοτοσυκλέτας, που τελικά ολοκληρώθηκε από τον οίκο Zel Edizioni στην Ιταλία (είναι γραμμένο στα αγγλικά) στην τιμή των 35 ευρώ. Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να το παραγγείλει απευθείας από το παρακάτω σύνδεσμο:

https://zeledizioni.it/prodotto/piega/

 

Σημείωση: Επειδή τα μεταφορικά είναι 30 ευρώ από το Ιταλό εκδότη και δεν έχουν όλοι την δυνατότητα να διαθέσουν 65 ευρώ συνολικά, υπάρχει κάποιο στοκ βιβλίων στην Ελλάδα και είναι διαθέσιμα στα 35 ευρώ στο stefanidesalex@hotmail.com.

 

 

 

Zel Ed

 



 

Επόμενο άρθρο »

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Υπό βροχή οι αναγνωρίσεις

« Προηγούμενο άρθρο

Ήρθε το εντυπωσιακό TGB BLADE 1000 LTX EPS 4X4

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα